Direktlänk till inlägg 9 oktober 2010

Mantis - min hjälpreda i odlingen

Av Frejda - 9 oktober 2010 19:47


I somras investerade jag. Jag funderade länge och väl, sparade ihop pengar till halva kostnaden och köpte sedan min Mantis med betalning av andra halvan av kostnaden uppdelad på 12 månader räntefritt.


Vad är då en Mantis? Jo, en liten trädgårdsmaskin som kan fräsa upp jorden i landen, rensa bort ogräs, lufta gräsmattan, riva mossa, kantskära vid rabatterna och plöja upp potatisfåror. Den är liten och lätt (9 kilo) och otroligt stark och effektiv. Jag är så nöjd.


Min morfar hade en likadan, men med 2-taktsmotor. Den har min mamma fått ärva, men den är rätt sliten nu och jag tror inte hon använder den så mycket. Men morfar visste vad han gjorde, så det kändes tryggt när jag skulle köpa den. Dessutom rekommenderade min granne Tony den lilla maskinen, för den är det enda som biter på deras kompakta lerjord. Det är också Tony som hjälpte mig med slutmonteringen och visade hur man använder den.



Det kanske inte syns så bra på bilden, men till vänster har jag provkört Mantisen och den går som en dröm - river igenom jorden rejält. Det tog bara en halv minut att fixa detta. Underbart.


Nu är min fantastiska maskin rengjord och inställd i ladan i väntan på vårbruket.

 
 
Ingen bild

Thommie Sanell

9 oktober 2010 21:39

Häftig,,,,& nyttig maskin.....

 
Ingen bild

Frejda

9 oktober 2010 22:03

Thommie - O ja! :-)

 
Ingen bild

Carina

10 oktober 2010 15:38

Hej o hå! Vårbruket kommer att gå som en dans! :D)

 
Kap Horn

Kap Horn

10 oktober 2010 16:47

Hej Frejda

jag har googlat direkt...verkar frestande (jag har även en stor trädgård i staden) men...hur går det med maskerna???
Ser fram emot dina erfarenheter med "Mantisen" för du kommer väl att dela med dig...

http://einfacherweise.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

10 oktober 2010 20:49

Carina - Jag hoppas det :-)

Kap Horn - Maskarna mår nog inte så bra av min maskin, dessvärre, men det gäller ju alla jordfräsar (och spadar!). Enda masksäkra alternativet är att handgräva allt med grep, vilket jag ägnat hela sommaren åt. Ruskigt tungt, speciellt med allt ogräs som finns i marken. Nu har jag täckt stora delar av resten av odlingen med ett par presenningar, så att rotogräset dör. I vår ska jag fräsa igenom jorden med min Mantis och så får man hoppas att maskar hittar dit från de andra delarna av odlingen.

 
Ingen bild

Monika

22 oktober 2010 20:21

En sådan maskin vill jag också ha! Ska genast börja spara så jag kan köpa en till våren.

Frejda

22 oktober 2010 20:54

Monika - Toppengrej. Den får bekänna färg ordentligt i vår. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards