Direktlänk till inlägg 22 juli 2010

Favoritskörd just nu

Av Frejda - 22 juli 2010 23:00


Nu kommer sockerärtorna i mängd. Hur goda är de inte lite lätt värmda med en aning smör och salt på! Jag plockar och äter och plockar och fryser in.



En annan favorit som mognar just nu är hallonen. Söta, stora, vackra och fullständigt ljuvliga i smaken. Imorgon ska jag bjuda på grillning. Efterrätten blir citronkladdkaka och kanske ska jag blanda hallon i grädden till den. Det kan väl inte bli fel.


Grillningen är för de generösa och snälla människor som brukar hjälpa mig med allt möjligt från trädfällning till halm i odlingen och allmänt fixande. Vad gjorde jag utan dem?


Snart är växthuset redo för fotografering och uppvisning här på bloggen. Det är bara en liten detalj kvar (en skarvning) med hängrännan som måste fixas.

 
 
Ingen bild

Lillsyrran

24 juli 2010 00:08

Vi tackar för god mat och en mycket god citronkladdkaka! Fantastiskt god! Och en större mängd hallon som slank ner i våra magar! ;-) Jag har nog aldrig sett så mycket och så stora hallon i hela mitt liv. Jag hoppas du hinner ta hand om dem för det vore synd på så fina bär annars.

 
Ingen bild

Frejda

24 juli 2010 11:39

Lillsyrran - Vassego! Och tack själv för astilbe och sprättägg. :-) Jag ska nog se till att plocka hallon. Nu kommer de ju med racerfart så jag får försöka hänga med.

 
Ingen bild

Mellansyrran :)

25 juli 2010 21:37

Tack för en trevlig kväll igår. Det var gott som det alltid är hos dig. Nya spännande smaker eller framförallt smakbrytningar. Vi åt och mumsade i hallonhäcken men jag tror det knappt syntes så många fina hallon fanns det. Och inte en mask såg jag :))Jag kommer över någon dag och plockar lite vinbär. Kram

 
Ingen bild

Frejda

26 juli 2010 12:27

Mellansyrran - Vassego du mä! :-) Kom gärna och plocka vinbär - det är färdiga nu. Ta en dag med uppehåll. Jag fixar lunch eller fika eller vad vi känner för.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards