Alla inlägg under maj 2010

Av Frejda - 20 maj 2010 19:35

  

Nu blommar äntligen häggen. Då har man sommarkänning. Tänk sedan när syrenerna börjar blomma - vita och lila.


Jag har kopiösa mängder syrener i min trädgård och fler ska det bli. Det är en alldeles speciell känsla att gå genom trädgården i skymningen och känna sig insvept i syrendoften som inte liknar något annat.


Nu åskar det - det var väl bara att vänta efter de varma, fuktiga dagarna som varit.

Av Frejda - 19 maj 2010 23:26

  

De första tomatplantorna i växthuset. Tre sorter. Två av dem har jag drivit upp själv från egna frön - den ena är en röd, liten, söt tomat som jag inte vet namnet på. Den andra är Purple Russian - en tomat som blir brun-lila i färgen. De kanske inte ser så kul ut, men de var alldeles utmärkta att torka i ugnen och lägga in i olivolja med rosmarin och vitlök.


Jag väntar nu på utlovade plantor från grannarna. Thea ska bidra med ett par sorter goda, gula tomater och Lennart med de gröna fingrarna ska bidra med diverse blandade sorter. Det kommer att bli lika fullt i växthuset i år som förra året.


Förra året såg det ut så här när allt var nyplanterat. I augusti var plantorna så stora att de ville bryta sig ut ur växthuset.


Förutom tomaterna har jag nu slanggurka, okra, chokladfärgad paprika, cayennepeppar och gul chilli där. Och i en av pallkragarna har ruccolan och rädisorna börjat visa lite gröna blad.

Av Frejda - 18 maj 2010 23:06

  


Skymning. I motljuset som skapas av de sista solstrålarna för dagen ser mina täckta pallkragar ut som något från yttre rymden. Kapslar med okänt innehåll.


Men innehållet i dessa är inte okänt. I den första satte jag sallad, ruccola och rädisor. I den andra satte jag squash från egna frön. Ska bli kul att se om de tar sig.


Ikväll har vädret (äntligen) varit varmt och skönt och pallkrage nummer tre är luftad, gödslad och påfylld med lite extra jord. I den har jag sått morötter i mängd. Det är gott med morötter. Som juice, ugnsrostade, kokta eller bara råa att knapra på.


Den nya delen av odlingen börjar äntligen torka upp lite så till helgen ska jag börja fixa med den. Vända upp ogräs, kratta, forma ...

Av Frejda - 17 maj 2010 21:54

Träden och buskarna har precis börjat bli lite gröna, men gräset har vuxit med kraft - och allt annat som ryms i en gräsmatta som inte är gräs. Men så länge det är grönt och mjukt att gå på så är det helt OK att diverse ogräs delar plats med mina grässtrån.


Nu är gräsmattan i alla fall klippt för första gången i år. Förra året klippte jag 10 maj första gången, så det är en vecka senare i år. Som allt annat. På bilden syns en glad kisse i galopp: Lilla Lo.


Och så kan jag inte låta bli ytterligare en bild på mina tulpaner ... Så fina.


  

Av Frejda - 16 maj 2010 12:25

  


Förra sommaren köpte jag ett begagnat kylskåp av en släkting. Det har aldrig hållit kylan ordentligt. Nu har jag investerat i ett sprillans nytt kylskåp så nu är kylan inget problem. Begagnade vitvaror är nog inte de bästa köp man kan göra.


Ute är det nu kallt igen. Igår var det rena sommarvärmen. Helt underbart att vara ute och fixa. Idag har jag inte tagit mig ut än, för det är inte bara kallt. Det regnar också.


Men jag ska väl trotsa vädret snart, trots allt. Ska laga ett stöd för mina vinbärsbuskar, som gick sönder under snömassorna i vintras, och plocka rabarber och ramslök. Rabarbern ska bli till paj och ramslöken ska få bli ett inslag tillsammans med gräslök i grönkålssoppan som ska finnas i några matlådor till veckan. I soppan serveras ägghalvor från min systers väldigt glada och välmående hönor som sprätter omkring utomhus och har det bra.

Av Frejda - 15 maj 2010 22:36

  

Nu kommer de - mina tulpaner! Denna är helt galen. Röd, spretig och full av liv.


  

Och så denna vackar skönhet. Timid. Viker till och med ett av sina kronblad försiktigt över pistillerna.


  

En rosa färgklick i mina rabatter. Vacker.


Men var är mina svarta tulpaner?


Av Frejda - 14 maj 2010 23:43


Nu är Tysslingedagen över. Det regnade hela dagen och var riktigt kallt, men konstigt nog kom folk ändå. Stundtals hade vi fullt i vår lilla kaffeservering.


Tiden gick fort och innan vi visste ordet av var klockan 18 och vi kunde stänga. Då var det tomt på borden. Dagen avslutades med lite grillning och bad i tunna och sedan var det dags att gå och lägga sig. Man blir rätt trött efter en sådan dag.


Det jag får in på Tysslingedagen använder jag alltid till trädgårds- och odlingsinköp, så idag har jag varit inne till sta'n och handlat en skinande ny Fiskars-grep, markduk, fiberduk, lobelia, en kravodlad tomatplanta, sättpotatis (Asterix) och ett gäng nya fina trädgårdshandskar. Det skulle ha blivit pallkragar också, men jag hann inte ut till företaget där man kan köpa begagnade sådana.


Jag har nu också en stor hink falu rödfärg, så så snart det inte regnar kan jag måla om ett litet plank jag har och dasset intill.


Jag hoppas på bättre väder imorgon så att jag kan kratta i odlingen och sätta potatis och kanske klippa ur hallonlandet.

Av Frejda - 12 maj 2010 12:09

  


Mini vilar ut efter en dag i det fria. Kissarna älskar verkligen att vara i torpet och strosa runt i trädgården och undersöka allt från blommor till insekter - och fåglar, förstås.


Mini är nog den tröttaste katt jag träffat. Hon är till och med mer morgontrött än vad jag är. När jag släpar mig ur sängen och drar igång för dagen, så ligger hon kvar och snusar i någon fåtölj, tittar möjligen på mig med ett öga, och kurar sedan ihop sig igen. Ibland snarkar hon till och med. Precis som matte ...


Den gröna rullen med papper som hon delar plats med på bilden ska bli till strutar som ska fyllas med biscotti. Imorgon är det nämligen Tysslingedagen och då ska jag ha kaffeservering och dessutom sälja bröd, kakor, marmelad, små keramikkatter, cayennepepparplantor, gula chilliplantor (vad sorten heter vet jag faktiskt inte) och - inte minst - Frejdas kok- och bakbok. Enkla och väldigt goda recept med inspiration från trädgård och odling.


Biscotti har jag i år gjort i två smaker - lamandel (lavendel och mandel) och kanel. Inte så dumt.


Välkomna om ni har vägarna förbi Tysslingetrakten imorgon, på Kristi Himmelsfärdsdagen. Station 20 kan jag rekommendera.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards