Alla inlägg den 9 maj 2010

Av Frejda - 9 maj 2010 14:02

Den här vackra synen mötte mig igår - en hög med brunnen hästgödsel på mitt plöjda fält.


Jordfräs fick jag låna av Sven-Erik och sedan var det bara att sätta igång. Jag skottade ut gödsel och fräste igenom nya delen av odlingen ett par gånger. Det regnade på mig, jag var genomblöt och musklerna värkte, men å vad jag är nöjd.


Gödslet som är kvar ska in i växthus och till pallkragar. Eftersom jag inte vågar ställa ut pumpautomaten än (det är för kallt) så var vattenkannan och regnvattentunnan det enda jag hade att ta till för att göra rent jordfräsen.


Ett väldigt lyckat experiment var täckningen av delar av gamla odlingen förra året. Nu drog jag bort presenningen och fräste igenom jorden. Inget ogräs och fantastiskt fin matjord. Jag ska nog täcka en del av nya odlingen i år och göra likadant.


Till vänster är potatislandet från förra året. Det har varit täckt med halm i vinter och den fräste jag nu ner i jorden. Även där var jorden kalasfin.


Jag hann också med att olja in växthuset invändigt så nu är det bara att gödsla, komplettar med lite ny jord och plantera.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards