Direktlänk till inlägg 24 juli 2012

Humlestör ā la Ernst

Av Frejda - 24 juli 2012 19:53


Förra året tittade jag på Sommar med Ernst och blev förtjust i humlestörarna som han satte upp framför huset. De var flera stycken, svartmålade, höga med klängande humle.


Jag har bara en, men nu sitter den där vid pergolan. Jag planterade en humleplanta som idag ser lite trött ut. Jag vet inte om den klarar sig, men jag får väl sätta dit fler.



Mitt första försök med att ta sticklingar av pelargoner lyckades. Två av dem blommar till och med, med vackra knallröda blommor.


Jag tog bitar av stjälken, ca 6-8 cm långa med några blad upptill. Jag satte dem sedan i ytterkanten på en kruka. Då får de tydligen mest syre och kan utveckla rötter lättare. Nu har jag planterat om dem i egna krukor.


Några av dem fick väldigt röda blad. Någon sa att det kan bero på att de fått för mycket sol. Jag undrar jag. Denna sommar kan ju inte direkt skryta med sol.

 
 
Kari

Kari

25 juli 2012 07:44

Jeg ser også på Ernst så ofte jeg kan- fast vi har ikke tv på torpet. Så humlestaurene han satte opp i fjor. Forsøkte meg med en humlestauer i fjor. Humlen kom seg ikke. Funderer på å prøve igjen i år. Men det er kanskje for sent? Kanskje de har lettere for planten å overleve dersom man planter dem tidligere på året?

http://kariogjon.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

25 juli 2012 22:02

Kari - Det kanske är så. Jag får prova med att sätta plantor nu OCH i början på nästa år. Det vore 17 om inte någon skulle ta sig! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards