Alla inlägg den 7 juli 2012

Av Frejda - 7 juli 2012 15:01


Det är grått och mulet och regnet hänger i luften. Åsktrycket känner man också av så det kommer väl att braka loss ikväll eller imorgon.


I pergolan blommar min ros. Jag trodde det var en Flammentanz, men så var det inte. Dessa är rosagula, rejäla och väldigt vackra. Jag minns att jag fick två klätterrosor ett år av mor och far. En var en Flammentanz och en en rosa som jag glömt namnet på. En av dem dog och jag trodde det var den rosa, men jag hade visst fel.



Jag köpte ju också barrotade sticklingar från Odla.nu. Alla utom silveraxen tog sig. Detta är stjärnflockan som till och med blommar nu. Den är betydligt lägre än vad de kommer att bli så småningom, men den klarade sig i alla fall. Rysk martorn, vit stäpplilja och en näva har också tagit sig.



Ett av mina projekt när solen sken för några dagar sedan. Längst bak, täckt av fiberduk är min sparrisodling.


De två små pinntornen som kommer sedan är mycket sent sådda sockerärter. Går det så går det. Annars får jag väl komma igen lite tidigare nästa år.


Och i förgrunden ett annat sent projekt: bönor. Jag äter inte så mycket bönor, men skulle vara väldigt nöjd om jag bara fick se dem blomma för blommorna är supervackra - mörklila och vita.


Vid sidan av böntornet växer min pepparrot. Muren på andra sidan är ett försök att stoppa framfarten hos smultronen. Det kommer troligen att gå sisådär, men den är rätt dekorativ åtminstone.



Årets första färskpotatisskörd. Den bjöd jag ett par vänner på i torsdags.


Då blev det örtugnsbakad färskpotatis: lägg potatisarna i en form, klipp över massor med blandade färska örter och drissla över lite olivolja. På med rätt mycket flingsalt. Blanda ihop allt och kör i ugnen på 225 grader tills potatisarna är gyllenbruna utanpå och mjuka inuti.


Uppskattat av både människor och höns.


Det som gjorde mig gladast idag var en tokig tupp som sprang i zig-zag över gräsmattan och jagade insekter.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards