Alla inlägg den 1 juli 2012

Av Frejda - 1 juli 2012 11:45


1 juli är det idag och jag plockade första egna jordgubben och hoppas på många fler för den smakade sommar. Nu kan jag börja äta mina sommarfrukostar på allvar - jordgubbar och smultron varje dag.


Jag äter också ägg från hönsen varje dag. Även om damerna inte värper något nu när de ruvar så har jag kvar sedan tidigare. De tio äggen som skulle läggas i kläckaren fick jag nämligen tillbaka eftersom syrran inte fick ordning på termostaten. Jag har nog frukostägg för en vecka till. Sedan får jag invänta att de börjar värpa igen.



Här ligger de. Siv längst in och Freja i förgrunden. Freja har burrat upp sig ordentligt. Idag lyfte jag inte på henne för jag gissar att Siv fortfarande har alla äggen själv därinne i hörnet.



Utanför patrullerar Tor. Jag försöker prata med honom varje gång jag går förbi och hoppas att han får något litet nytt att fundera på.


Imorse serverades rester från gårdagkvällen - örtugnsbakad färskpotatis. Det verkade ha varit poppis hos både hönor och tupp för nästan allt var slut. Annat som de gillar är majs, äpplen, päron och bröd. Jag försöker ge dem lite som de gillar varje dag som komplement till torrfodret. Och en näve vattusarv brukar också gå ner.


Gulorna blir i alla fall fantastiska och äggen är supergoda.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards