Direktlänk till inlägg 10 juli 2012

Happy feet

Av Frejda - 10 juli 2012 11:47


Igår sken solen så då klippte jag gräset och tog en bild på glada sommarfötter i nyklippt gräs. Det var tur att jag klippte igår för idag har det regnat - igen.


Jag har lite utemöbler att måla så jag får väl försöka göra det under tak i carporten. Bara myggen håller sig på avstånd. De är verkligen ettriga i år. Hela jag är full av myggbett.



Dagens frukost (och troligen även morgondagens frukost). Serveras idag med keso. Gott.



Igår krattade jag ut lite gammalt nedtrampat hö i hönsgården och gav Tor, Siv och Freja lite nytt underlag att krafsa runt i. 


Imorse, när jag öppnade hönshuset för att servera dem frukost, gick jag ett varv runt hönsgården och upptäckte då ett hål i nätet. Det såg inte ut som om någon brutit sig igenom nätet, om det inte är så att denne någon haft med sig en plåtsax och klippt upp ett hål. Men nu förstår jag var igelkotten kom in.


Det jag också börjar förstå är vad Tor gjorde under redet för ett par dagar sedan. Det regnade och jag trodde att han tog skydd för regnet, men tyckte det var konstigt att han inte gick in i hönshuset som han brukar, utan tryckte in sig under redet. Jag tror faktiskt att han vaktade hålet mot inkräktare. Kanske var han trött på att igelkotten tog för sig av deras mat.


Nu är hålet i alla fall lagat.

 
 
Linda

Linda

10 juli 2012 12:32

Vilken jättefin hönsbur! Skulle också gärna vilja ha höns, men men ... Här spöregnar det i dag. Hoppas att det lättar upp snart!!!

Kram
//Linda

http://krukmakerskan.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

10 juli 2012 13:41

Linda - Inte stor, men den räcker till två hönor och en tupp. Men nu ska de ju utöka sin familj. Blir troligen inte fler än ett par-tre kycklingar så det ska väl gå bra. Man blir vansinnigt fäst vid de små raringarna. Sådana personligheter. Och allt är nervöst så här första gången man har höns, men man lär sig.

 
Ingen bild

Karin

11 juli 2012 21:46

Vad gör du sedan med alla kycklingar? Det kan bli väldigt fullt i din hänsgård och vilket kackel. Är tuppen beredd på det merarbete han får. Han kanske strejkar??!!

 
Ingen bild

Frejda

11 juli 2012 23:01

Karin - det blir inte fler än max två. Imorse var båda hönorna ute så jag passade på att kolla hur många ägg de ruvar på och de är två. I värsta fall blir det ingen kyckling efter allt detta ruvande. Men jag håller tummarna. Tor vaktar sin familj, så mycket har jag förstått så jag hoppas han blir en stolt far och står ut med småttingar. :-)

 
Kari

Kari

12 juli 2012 10:39

Ja, det er flere som ønsker seg høner. Nå er vi så heldige at grannen har høns. Det er mange ganger vi har måttet stanna når vi kjører opp til vårt torp fordi det spaserer høns i vegen. Kanskje- når jeg blir pensjonist- får jeg også min egen lille hønse"farm".

http://kariogjon.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

12 juli 2012 20:36

Kari - Den som väntar på något gott ... Tills du blir "pensjonist" får du njuta av spatserande hönor från grannen. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards