Direktlänk till inlägg 10 september 2011

Blivande plats för hönor?

Av Frejda - 10 september 2011 17:32


Ja, här tänker jag mig att det kan bli plats för en hönsbur att vara utomhus i, med ett litet tak, ett par väggar som skyddar mot vind och rusk, några reden, sittpinnar och mattråg.


Och när jag är hemma och det är fint väder så öppnar jag buren och låter hönsen spatsera fritt i trädgården. Men inte när jag inte är på plats, för jag vill inte att de går vilse, eller att de blir uppätna av rovfåglar, rävar eller jaktsugna hundar (för de finns i trakten och deras hussar och mattar har inte fattat att de ska hålla dem kopplade - de har jagat mina kissar ett antal gånger).


Jag tänker inte ha fler än tre eller möjligen fyra hönor. På vintern ska de få bo på hotell hos min syster som har höns året om.



Mitt gräs blommar med fina vippor. Jag har glömt vad gräset heter och den lilla plastpinnen med namnet på har bleknat så den går inte att läsa. Men gräset är vackert och flerårigt och blir större för varje år. Det ger en pampig struktur till rabatten.



En sorgligare syn är min majs. Den är alldeles ihoptorkad och verkar angripen av något som yttrar sig som små svarta prickar. Så i år blir det ingen majs. Synd - för förra årets kolvar var mumsiga. Fantastiskt söta och goda.


 
 
Kari

Kari

10 september 2011 18:32

Vi ønsker oss også høns. Om noen år- når vi ikke kjører mc lenger og blir på torpet hele sommeren. Grannen har høns og hvilke plommer; så gula!

http://kariogjon.blogspot.com

 
Kari

Kari

10 september 2011 19:15

Plommer er det samme som äggulor

http://kariogjon.blogspot.com

 
Ingen bild

Kap Horn

11 september 2011 08:06

Hej Frejda

Ahh så spännande. Skulle ochså skaffa höns men det är tyvärr utelslutet med mitt jobb (fem veckor borta åt gången). Inte ens bi kan jag ha.

Ett projekt för nästa år, Frejda...

 
Ingen bild

Frejda

11 september 2011 15:53

Kari - Vill ni ha många höns? Kan ni hysa in dem hos grannen på vintern? Och visst är det skillnad på egna ägg och köpeägg - speciellt gulorna! Plommer var ett kul ord för gulor. :-)

Kap Horn - Nej, jag förstår att ditt jobb gör det omöjligt att ha höns. Bin har jag faktiskt också funderat på. Men jag kanske ska ta en sak i taget ... ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards