Alla inlägg den 4 september 2011

Av Frejda - 4 september 2011 19:50


Förra året målade jag min sida av planket vid dasset med falu rödfärg, men jag hann inte med baksidan som vetter mot grannen.


Jag har skämts lite för baksidan var verkligen inte vacker. Nästan ingen färg kvar och massor med grönalger, andra alger och mossa.


Men idag sken solen och det var varmt och skönt. När solen passerat planket och det inte låg direkt sol på det så passade jag på. Så nu är det fint på baksidan också.



Humlebladen är lite röda här och var, men den överlever säkert.


Planket kommer nog att behöva bytas ut om ett par år eller så, men den nya färgen kanske skyddar ett tag till.

Av Frejda - 4 september 2011 12:39


Nu är det ljungtider. När jag går förbi blomsterförsäljarna på torget på onsdagar och fredagar så lyser nu ljungen mot mig i vackert lila. Det påminner mig om mina resor i Skottland. Hedarna är aldrig så vackra som på hösten då de exploderar i lila och rosa nyanser.


Jag köpte naturligtvis lite ljung - en gav jag bort till min systerdotter som fyllde år och en behöll jag själv.


I min familj har man alltid sagt att man inte ska ta in ljung inomhus. Då bjuder man in döden. Jag googlade lite på det och såg att det tydligen är allmänt känt skrock. Någonstans stod det att kopplingen mellan ljung och död kan ha att göra med att man ofta dekorerar gravar på hösten med just ljung.


Hursomhelst - ljung har jag. Den är vacker där den står. Och för säkerhets skull så får den bo utomhus.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards