Direktlänk till inlägg 11 oktober 2009

Inbäddat för vintern

Av Frejda - 11 oktober 2009 22:25

  


Sådärja. Nu är pallkragarna inbäddade för vintern. Allt är skördat, ogräset som smugit sig in är borttaget och jag har lagt markduk på jorden och sedan täckt den med halm så att markduken inte flyger iväg med vinden. Alla andra odlingsbäddar är också täckta med halm.


I växthuset har jag nu tagit bort alla plantor utom två. Sista gurkorna är skördade. Jag har haft en otrolig gurkskörd sedan i mitten på juli. Tomaterna som inte hunnit bli röda än är plockade. Jag får se om de ska få mogna efter inomhus eller om jag ska göra marmelad på gröna tomater och citron. Eller kanske lite av båda, för jag har massor.


Plantan som jag trodde var paprika, men som visade sig vara gul chilli, har jag grävt upp och satt i en kruka och tagit in. Det är en maffig buske och jag hoppas pepparfrukterna eftermognar inomhus. Jag har lämnat physalisen och cayennepepparplantan i växthuset. Ingen av dem verkade må dåligt av att det varit frost och minusgrader, så de får stå ett litet tag till.


Nu är det inte mycket kvar att ta hand om utomhus. Jag ska träolja in spaljéer till mina klätterrosor och sätta upp dem på ladans gavlar. Jag har en ros vid vardera gaveln. Och sedan ska de sista trädgårdsmöblerna in. Grannarna och jag har en brasa att elda också, men sedan är allt klart för vinterflytt till sta'n för mig och kissarna.

 
 
Anders

Anders

11 oktober 2009 22:57

Det har varit trädgårdsarbete för oss här i Lannafors också i dag.
rensat städat och fixat , eldat brasa mm.

http://batliv.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Carina

12 oktober 2009 10:36

Förra helgen och i lördags tömde jag alla krukor med sommarblommor (det var några stycken) och flyttade in pelargonerna i vedboden. Jag brukar ha dem i förrådet men de får inte plats där i år, så det fick bli vedboden. Har för säkerhets skull lagt flera lager fiberduk över dem. Hoppas de överlever. Jag har ingen halm så jag bäddar in rabatterna med löv i stället. Det som är kvar nu är att tömma lilla, lilla dammen. Jag vill bara vara säker på att "vår" groda har hittat vinterviste först. :) Det här arbetet i trädgården är inte lika roligt som vårarbetet. Nu har man bara mörker och elände framför sig. Usch! (Höstdepression kallas det visst).

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

12 oktober 2009 10:42

Så ombäddat och fint allt ser ut! Du har verkligen varit flitig.
Och jag som inte ens har börjat än...

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Frejda

12 oktober 2009 18:44

Anders - brasa ska jag också elda, men det blir om två veckor. Jag går ihop med grannarna om en extra stor brasa.

Carina - det är mer pyssel än man tror, har jag märkt. Jag måste ta helgerna till trädgårdsplock, för det är mörkt när jag kommer från jobbet på vardagarna och så har jag kermaikkurs en kväll i veckan (vansinnigt roligt). Och nu är det bara tre helger kvar innan jag flyttar in till sta'n för vintern. Sorgligt, men det kommer att bli desto roligare att flytta ut i vår. Det är som du skriver - vårarbetet är ju så himla mycket mer upplyftande!

Skogshuldran Titti - ja, man måste se till att de har det mysigt i vinter. Pallkragarna, alltså. :-)

 
Catharina

Catharina

14 oktober 2009 17:45

Skönt när man börjar bli färdig för vintern i trädgården.Nu har jag slutat min arbetsträning i blomsteraffären så nu är jag hemma om dagarna.

http://vardagen.catharinasblog.se

 
Ingen bild

Frejda

14 oktober 2009 18:57

Catharina - det lät som ett kul ställe att arbetsträna på. Och nu börjar det bli dags för vintern att få komma. Så det blir vår snart igen. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards