Alla inlägg den 4 oktober 2009

Av Frejda - 4 oktober 2009 22:35

  


Idag har jag skördat det sista i landet. Jag har sanslöst mycket morötter så det lär bli en del morotsjuce framöver med hjälp av den nya råsaftcentrifugen. Nyttigt och mumsigt.


Gul och röd lök har blivit av med yttersta jordiga skalet och torkar nu lite på en tidning. Rödbetorna är sköljda och bor nu i kylskåpet ihop med morötterna och min lilla potatisskörd.


Den gula löken blev fantastiskt stor, men den röda är lite mindre. De har haft precis samma förutsättningar att växa, så det måste bero på sorten sättlök jag använt. Och vilken det var kommer jag naturligtvis inte ihåg. Jag kommer inte heller ihåg vad den tidiga potatisen jag satte hette och den var fantastisk. Jag kanske ska införa en plant- och frödagbok till nästa års odling - skriva ner vad jag sätter, hur och hur resultatet blev.


Idag gjorde jag också en jättegod äpplekaka. Urenkel. Man skivar ner äpple i en smord pajform, häller över ett halvt paket pepparkaksmix (sådan man gör mjuk pepparkaka av) och hyvlar smör över. En stund i ugnen i 200 grader, så är den klar. Man äter den ljummen med lite vaniljglass. Den doftar ljuvligt av julkryddor och smakar ännu bättre.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards