Alla inlägg den 7 oktober 2009

Av Frejda - 7 oktober 2009 23:28

  


Just det - rädda vad som räddas kan är det som gäller nu. Som dessa de sista höstrudbeckiorna och vita floxen. Inomhus med lite vatten i vas fick de några dagar extra, för utomhus har de frusit och vissnat.


I helgen hoppas jag också att tomaterna inte hunnit gå samma väg. Jag har plockat alla som hunnit bli röda i växthuset, men alla de gröna finns kvar. Om de klarat sig ska de in och eftermogna inomhus. Kanske ska jag prova att göra marmelad på gröna tomater. Jag såg ett sådant recept nyligen och jag tror det är jättegott till en del ostar på ostbrickan.


Jag måste också rädda dahliorna. Dessa pampiga blommor har naturligtvis vissnat ner nu, men rotknölarna ska upp ur marken och ner i min fina jordkällare där de bodde förra vintern och klarade sig fint.


Pelargonerna ... de kanske inte klarat sig, men jag ska ta mig en titt. Jag har ju fått så många goda råd om hur man övervintrar dem och så har jag ju Stora pelargonboken som jag fick förra hösten av en vän.


Det är en av böckerna i högen på bilden. I högen finns även mina två favoritodlingsböcker - Din trädgård (som innehåller det mesta man behöver veta) och Köksträdgården (ett bokreafynd för nästan inga pengar alls, men oj vad mycket bra tips det finns i den). Och så ligger där också Det grönskande växthuset. Jag har inte läst så mycket i den än, utan mest tittat på de fina bilderna. Där är inte bara växter utan också en massa söta kissar som tar plats här och var i växthusen som det skrivs om.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards