Alla inlägg den 1 maj 2012

Av Frejda - 1 maj 2012 19:54


Idag fick jag hjälp att bära ut mina utemöbler och sätta upp taket på paviljongen. Det var "pumpkonstruktören" som stod till tjänst och det tackar jag för. Då kunde vi sitta ute och äta maten - grillad kyckling med tillbehör. Inte så dumt och jätteskönt att sitta i solen.


Jag har köpt en sänkpump, men det visade sig att det saknas en kopplingsdel, så jag får åka till Biltema igen och be dem komplettera innan pumplösningen kan bli verklighet. Men ritningen är nu lite förändrad. Vi ska göra ett långt "ben" med "fot" som kan stå på brunnens botten. Pumpen ska sedan hänga en meter ovanför botten, fastspänd på benet. Om vattennivån sjunker under så stoppar flottören pumpen så att den inte går tomme.


Sladd och slang går upp genom brunnslocket och monteras på en stolpe där jag sedan kan slå av och på ström och koppla på en eller flera slangar. Jag ska gräva ner ett litet rör i marken så att jag kan dra strömkabeln och en vattenslang i den fram till stugan där jag har elanslutningen och där jag också skulle vilja ha en anslutning för slang.


Vaarje gång pumpautomaten går igång som värsta vrålapan i norra Latorp, längtar jag efter den nya lösningen.



Jag kunde inte låta bli att liva upp valborg med en gerbera till cafébordet utanför stugan. Men jag får nog se till att ta in den i helgen för då ska det bli riktigt kallt.



I örtlandet växer gräslöken som tokig. Den är jättefin nu. Keramikskylten som jag gjorde har dock inte överlevt vintern utan har gått i två delar. Tur att jag har fler.



Rabarber på väg. Löftesfyllda små knölar som kommer att bli stora, fina och goda.



Om det inte blir för kallt i helgen ska jag börja med hönshuset. Men jag måste flytta på pionerna som växer där. De har inte mått så bra, men de kanske kan få nytt liv på annan plats.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards