Alla inlägg den 5 maj 2012

Av Frejda - 5 maj 2012 17:11


Denna treenighet - den lilla rabatten med den raserade muren, tulpanträdet och liljekullen - bestämde jag mig för att göra en enda rabatt av på trädgårdsplaneringskursen. Den blev verklighet under lördagen.


Vädret var iskallt så det var skönt att jobba och gräva, men bra tungt att köra alla grästorvor till gruvhålet.



Till slut var det färdiggrävt och jag hade hällt på ett par säckar med hönsgödsel (som jag fortfarande känner doften av i mina kläder) och blandat upp med lite ny jord.



Pionerna som växte där jag ska ha mitt hönshus. De har levt ett liv i skugga med stor konkurrens från andra växter och jag har inte sett dem blomma någonsin. Jag tänkte ge dem en ny chans i nya rabatten.



Här har de fått nytt hem i nya rabatten. Nu håller jag tummarna.


Det som kvarstår är att sätta dit en avgränsare mellan rabatt och gräs. Det blir troligen ett aluminiumband. Jag kör med dem tills jag bestämt mig för var jag ska ha mina rabatter. Då kan det kanske bli kantsten.


Och naturligtvis så behöver jag hitta fler perenner till denna rabatt. En del kan jag nog hämta från egna rabatter, men om någon av er har något som ni vill bli av med så hör av er.

Av Frejda - 5 maj 2012 16:29


Jag bestämde mig till slut för att köpa ett litet hönshus istället för att bygga ett. Det är flyttbart, om jag skulle ångra mig rörande plats eller hönssatsning överhuvudtaget. Det är smart konstruerat och det är jättefint.


Jag har lånat båda dessa bilder från Granngården, som säljer hönshuset, så det är väl inte mer än rätt att jag talar om det och dessutom länkar till deras hemsida: http://www.granngarden.se/product/h-nshus-hobby-105x100x108cm.


Hönshuset är väldigt litet, en dryg kubikmeter, men jag kollade Jordbruksverkets hemsida om regler och enligt dem ska man kunna ha nio hönor på denna yta. Och jag ska ju bara ha tre, så jag hoppas det fungerar.



Här ser man hönshuset utan värprede och sittpinnar. Man kan öppna taket och förvara lite småsaker där. Man vet ju aldrig vad som kan behövas.


Det kostar lite mer än det skulle kosta att bygga ett hönshus, men att bygga ett skulle ändå gå på en del med plintar, reglar, brädor, tak, färg, och dessutom slipper jag byggjobbet. Och, som sagt, man kan flytta på det här hönshuset.


Jag kommer att bygga en hönsgård runt den, som blir ca 6 kvadratmeter, och när jag är hemma så öppnar jag helt enkelt dörren till den och släpper ut dem i full frihet i trädgården.


Mycket sand ska de få, så de kan sandbada och sprätta runt lite. Och så en vattenautomat och en foderautomat, förstås. Hoppas de kommer att trivas.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards