Direktlänk till inlägg 13 juni 2011

Första skörden

Av Frejda - 13 juni 2011 22:51


Ja, vad skördar man först om inte rädisor? Nu är de som bäst. Ska försöka äta upp dem innan de blir stora och träiga i år. Bättre att så en andra omgång.


Ruccolan är också färdig att ätas men jag är inte imponerad av sorten jag köpte. Den har lite runda blad och smakar ytterst lite. Det känns mest som att tugga på gröna blad - saknar helt den peppriga smaken. Jag kan inte minnas vad sorten heter, men jag köpte fröpåsen från Impecta. Ska nog hämta fram de frön jag tog efter mina plantor från förra året istället.



Gräslöken blommar vackert. Det känns nästan trist att klippa av dessa fina blommor, men vad gör man när man vill ha mer gräslök att äta?



Min rönnsumak börjar få blad. Det ser lite tunt ut på den längsta stammen, men de kanske kommer där med. De brukar ju få så fina plymer - nästan lite palmliknande.

 
 
Ingen bild

thommie Sanell

13 juni 2011 23:55

Rädisor så goda ny å vackra med sina Röd Vita färger. Själv väntar jag på dom första mjäla Rödbetorna (att äta med smör å lite salt )(mums) Från din anonyma vän ""älskar"" dina bilder å din energi på allt du gör. Lycka till !!!

Kommer att följa allt vidare.

Sommar Hälsningar.

Thommie.

Frejda

15 juni 2011 00:38

Thommie - Kul att du gillar att läsa. Jag har också rödbetor i en pallkrage, men det tar nog ett tag till innan det blir ätbara betor av dem. Men visst är de goda! :-)

 
Martina

Martina

14 juni 2011 08:53

Javisst är det trist att klippa av gräslöksblommorna ;-) Jag har många plantor så jag kan låte en del stå kvar och blomma fint och så skördar jag från de andra.

http://www.matochodla.blogspot.com

Frejda

15 juni 2011 00:40

Martina - Jag har bara en planta, så jag får klippa av halva den i taget. Kanske dags för mig att sätta någon planta till. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards