Direktlänk till inlägg 11 juni 2011

Svenska färger i trädgården

Av Frejda - 11 juni 2011 13:04


Nu skulle det vara Sveriges Nationaldag för färgerna går i gult och blått.


I bakgrunden mitt blommande gullregnsträd. Det mår inte så bra fläckvis. Förrförra ägaren har nämligen försökt hålla ihop de olika stammarna med en kraftig vajer, men han använde aldrig något snällt mot själva grenen, typ brädbitar, för att fördela trycket, utan drog vajern direkt runt stammen. Detta gör att vissa grenar och ett par stammar är helt döda nu. Jag funderar på om jag ska såga bort dem eller om de ska få vara kvar och jag istället ska försöka få någon klättrande blomma, typ klematis, att täcka stammen med fina blommor istället.


Runt flaggstången växer det där ogräset som jag skrev om i förra inlägget - mina "triffider". Det blommar just nu fint med blå blommor och plantorna är högre än vad jag är. Men när de slutar blomma ska jag nog försöka dra upp plantorna. De kommer ju igen, oavsett vad jag gör.



Första squashen är på väg! Det är den lilla gula saken. Bakom sitter ytterligare ett minimalt litet gult ämne. Det är mina försådda plantor med gul squash som nu börjar producera. De gröna squashplantorna överlevde ju inte en kall natt, men jag fick några små plantor från mamma som jag satte. De ligger lite efter men har nu bonat in sig och växer sig starka.

 
 
Ingen bild

Ewa

11 juni 2011 17:23

Hej vännen! Jag älskar vallörten. De är så himla vackra. Denna länk är jätteintressant tycker jag.. Jag älskar din blogg och tittar in varenda dag. Bra jobbat tjejen! Fortsätt så! Hoppas du har en härlig sommar! Hälsningar Ewa

 
Ingen bild

Frejda

11 juni 2011 21:53

Ewa - Å, tack. Vad glad jag blir. Hoppas du också får en fin sommar! :-)

 
Ingen bild

Carina

19 juni 2011 17:00

Om den ändå kommer tillbaka om du river upp den kan du ju lika gärna låta den stå. Annars blir det ju bara en massa onödigt arbete. Den är ju fin och pryder sin plats så.....

Frejda

20 juni 2011 23:56

Carina - Jo, så länge de blommar är de fina, men sedan vet jag inte hur de ser ut egentligen. Dessutom skulle de sprida sig ohejdat om jag inte klippte runt denna rundel med gräsklipparen. De har en otrolig växtkraft. Lagom är bäst. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards