Direktlänk till inlägg 7 juni 2011

Blixtar och dunder

Av Frejda - 7 juni 2011 21:11


Ett av de värsta åskvädren jag varit med om har nyss passerat över torpet. Jag brukar inte vara åskrädd alls, men nu hukade jag under varje blixt och stugan vibrerade av mullret som följde. Kissarna gömde sig under sängen. Jag tänkte nästa göra dem sällskap där. Tack och lov så drog ovädret bort efter en stund.


Igår hade jag trevligt besök av kamrater som jag inte sett på länge. Vi satt och försökte komma på vad ogräset på bilden heter. Det blommar riktigt vackert nu, med en underbar blå färg, men senare blir de inte så tjusiga och de är fullständigt omöjliga att bli av med. Någon som vet namnet (jag kallar dem för triffider från yttre rymden ...)?



Min lilla uteplats vid växthuset har fått lite blompynt nu i form av en röd sommardahlia. Idag fick jag också några rotselleriplantor av en arbetskamrat som ska ner i en av pallkragarna. Spännande - det har jag aldrig odlat förut.


Idag behövde jag inte vattna, för det skötte regnet om. Jag är oerhört tacksam för de sex lediga, soliga, varma dagarna som var, men även för regnet som kom idag.

 
 
Ingen bild

Kari

7 juni 2011 22:16

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/symp_off.htm

Örten heter valört. Den har en sammentrekkende egenskap. I en bok av Sigrid Undset står det at bruden badade i vatten kokat med denna ört i för at få tilbaks sin oskuld. Vi har den med - på torpet et ogräs. Men kanskje jag skulle sette mig mer inn i vad örten kan anvendas til. Det at den läkar sår på ben är ju mycket interessant!

 
Martina

Martina

8 juni 2011 09:18

Ja, vi odlare blir ju oftast rätt så glada när det kommer lite regn, helst efter flera dagar med soligt och varmt väder!

http://www.matochodla.blogspot.com

 
Ingen bild

Lillsyrran

8 juni 2011 22:35

Ogräset kanske har fler namn, för jag kallar den alkanna, men jag kanske är ute och cyklar ;)
Det är det enda som trivs utanför mitt köksfönster i norr så det får växa fritt där.

 
Ingen bild

Frejda

11 juni 2011 00:10

Kari och Lillsyrran - kan det vara två namn på samma blomma/ogräs? Den är i alla fall ungefär 170-180 cm hög och har en enorm växtkraft.

Martina - Nu har vi haft en del regn så det känns bra för rabatterna. Växthuset lär jag vattna för hand ändå. Och troligtvis pallkragarna.

 
Ingen bild

Carina

11 juni 2011 09:33

Å vad ni är lyckliga som har fått regn! Nu börjar en del växter se törstiga ut. Men börjar man vattna får man ju hålla på, så jag väntar in i det längsta. Hörde att vi kanske ska få in åskskurar här i em. Jag håller tummarna för nu är snart vattnet i mina tre regntunnor slut.

 
Ingen bild

Frejda

11 juni 2011 13:22

Carina - Ja, nu växer det fint efter regnet som kom. Dessvärre växer också gräsmattan ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards