Direktlänk till inlägg 5 juni 2011

Blommande ramslök och pyssel i odlingen

Av Frejda - 5 juni 2011 21:41


Ett litet bi jobbar i min blommande ramslök. Bladen smakar verkligen vitlök (och andedräkten blir därefter) men det är gott. Dessvärre tappar ramslöken smaken rätt fort om man värmer upp den.



Jag har satt ranunkler. Jag hoppas så att de tar sig och kommer upp för de är så himla fina, dessa blommor. Man satte något som såg ut som små torkade spindlar. Lite läbbigt för en anakrofob som jag ...


Hoppas det finns liv i dem. Det blev brandgula och rosa ranunkler och de får bo vid pergolan.


Det börjar bli dags att gräva nya rabatter för nu har jag nog satt och sått överallt i de rabatter som finns.



Lite av dagens pyssel - de tre sista pallkragarna är på väg att bli färdiga. I en sitter nu ett gäng purjolökar. I de andra två ska det bli gul och röd lök, men jag behöver lite mer jord och sättlök.


Jag satte också upp en ställning av pinnar för sockerärterna att klättra på. Bakom västhuset lade jag dit ett gäng plattor av alla dem jag fått av snälla vänner. Underarbetet var obefintligt, men jag lade dit lite markduk och lade plattorna ovanpå dem. Kanske stoppar det lite ogräs och det ser åtminstone lite bättre ut än bara bar mark med diverse ogräs.

 
 
Ingen bild

Kari

6 juni 2011 05:33

Mitt torp gir meg ständigt nya överraskningar. Stadig dukker det opp nye planter. Ved siden av bersåen har det stått noen planter som aldri har blomstret- jag anar det är løk. Søndag så jeg för första gång at den ene tofsen blommade. Jeg tycker bestemt at blomstene likner på din ramslök. Etter at jeg så ditt blogginnlegg i går, leste jeg om ramslök. Det står at det lukter hvitløk der den blomstrer. (Med bare några få tofsar blir det kanskje ikke lukt?) Men på foton av denne løk, ser bladene mycket bredare ut enn bladen på mina planter. Kan også lese at planten er fredet i Sverige. Jeg ser at båda blad og blommor kan anvendes i mat. Jag kan ju bryta av ngt blad og se om det luktar hvitløk? Hur ska ja annars få reda på hva slags väkst det är? Jag holder ju på at anlägga et lökbed. Kanskje jeg flyttar en tofs om det visar sig vara ramslök. Den går vel at flytta? Glad för svar. När det gjelder pipelöken, blir det i löpet av sommaren små svarta frön i dom hvita bollorna. Frörna ska sättas på hösten. Jag kan skicka dig frö om jag får din adress.
Kari

 
Ingen bild

Frejda

6 juni 2011 11:42

Kari - Jag har tidigare skrivit om min ramslök och där ser man själva plantan tydligare på bilden: http://frejdastorp.bloggagratis.se/2010/06/01/3057720-ramsloken-blommar/
Jag tycker inte att den doftar sådär vansinnigt mycjet av vitlök (inte så där mättat som syren kan dofta om kvällarna), men bryt ett blad och lukta på det. Om du vågar kan du provsmaka. :-)

Bladen är väldigt lika liljekonvalj så man ska nog vara säker på att blommorna ser ut som mina gör på bilden så att man inte tuggar i sig giftiga liljekonvaljblad.

Jag har flytta hit ramslöken från en tomt där jag och min granne fick lov att gräva upp och hämta hem. De hade massor. Jag tror faktiskt att det var så här års som vi hämtade plantorna så det går alldeles utmärkt att flytta dem. De såg lite hängiga ut när jag först grävde ner dem, men nu kommer de fint varje år. Det är inte ens speciellt bra jord där jag satte dem. Jag ville bara ha lite utfyllnad på ett ställe där det är ganska kalt på marken. Längre fram i sommar klipper jag av bladen med gräsklipparen (de kommer garanterat tillbaka nästa år).

Jag vill gärna ha piplöksfrön! Adress: Carina Asplund, Ringgatan 5, 703 42 Örebro.

Lycka till med ramslöken - om det är det du har. :-)

 
Ingen bild

Kari

6 juni 2011 19:46

Jag tvivlar. Blommorna er ganska lika, men mina blad er tunnare- som krokusblad. Ska se ( ock lukta) närmare på planten til helgen. Skickar pipeløkfrø när dom har mognat.

Frejda

6 juni 2011 23:21

Kari - Ja, bäst att vara säker innan man börjar äta av dem. :-) Mina plantor är ganska kraftiga.

 
Ingen bild

Carina

11 juni 2011 09:26

Var glad att du har plats att gräva nya rabatter. Det är så mycket jag skulle vilja ha in i min trädgård, men var sjutton ska jag göra av allt? Såg i en trädgårdstidning en trädgård på 90 kvm med damm och spännande växter, små träd och slingrande gångar. Sååå vill jag ha det! Hmm...det krävs lite planering tror jag.

Frejda

11 juni 2011 13:33

Carina - Är jätteglad för det! Jag har ju nästan 2500 kvm att leka på. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards