Alla inlägg den 7 januari 2010

Av Frejda - 7 januari 2010 20:50

  


Detta är faktiskt mina sista tomater från växthuset. De överlevde decennieskiftet, men ser nu lite för trötta ut för att ätas. Men kanske ska jag ta hand om frön från dem så de får bli nya plantor nästa sommar?


Dessa sista tomater var gröna när jag tog in dem, men de mognade efter fint.


Förutom att äta mina tomater färska i sallader, på smörgås, som tillbehör till maten eller bara som godis, så har jag kokat egen tomatsås på dem som jag fryst in (mustig!) och torkat dem i ugnen och lagt in i olivolja med vitlök och rosmarin. De torkade tomaterna blev jättegoda som smaksättare i ett snabbakat, kalljäst bröd tillsammans med rosmarin och flingsalt (bröd får inte vara för lite salt!).


Jag älskar tomater! Att de dessutom betraktas som ett afrodisiakum gör ju inte saken sämre. Fransoserna kallar den bland annat för Pomme d'amour - kärleksäpple.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards