Alla inlägg den 5 januari 2010

Av Frejda - 5 januari 2010 13:27

  


Jag prenumererar på en serie dvd-filmer som heter Trädgårdsskolan. Jag har fått fyra filmer så här långt och tittade på den första idag (egentligen nummer 3 upptäckte jag). Den handlade om rosor.


Jag har inte så många rosor än - bara två små enkla rosbuskar och två klätterrosor och några riktigt gamla, risiga, spretiga rosbuskar som inte blommar mycket och säkert behöver lite kärlek för att göra det. Men eftersom jag ska utöka odlingen med en del som ska innehålla mer blommor, så funderar jag nu på om jag inte ska klämma in ett gäng rosor där. Någon pampig sort som doftar underbart. Har någon tips?


Det som kändes väldigt lockande i filmen var rosexpertens framfart med sekatörer av alla de sorter. Jag älskar nämligen sekatörer och kan fullständigt glömma bort tiden om jag får gå och klippa lite här och där. Det blir så fint när man får klippa bort gammalt och dött och får fram det levande som ska spira i trädgården, när man skapar luft kring växter som nästan tagits över av andra så att de får andas och växa. Och så är det så rogivande. Sekatören är nog mitt favoritredskap i trädgården. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards