Alla inlägg den 31 januari 2010

Av Frejda - 31 januari 2010 13:00

  


Trädgårdsskolans DVD-filmer håller liv i mina planer och drömmar för sommarens utbyggda odling. Senast ut var filmen som handlar om hur man odlar ekologiskt. Jag inser att det är just det jag gör, men jag skulle behöva fokusera mer på lösningar för att få till ett bra kretslopp. Högt på listan står olika komposteringslösningar. Jag ska nog köpa mig en varmkomposteringstunna för matavfallet och göra en separat kompostering för trädgårdsavfallet. Och så får jag sluta "göra fint". De vissnade växterna kan ju faktiskt klippas sönder direkt på plats i landet och få ligga kvar över vintern och ge näring åt jorden, istället för att jag rensar rent och lägger dem i en komposteringshög. Även om det ser lite skräpigt ut.


Just nu ligger det halm över alla odlingsytor. De ger kanske lite näring när den förmultnar, men inte så mycket som andra växtdelar gör.


Jag hoppas på att grannen Sven-Erik hjälper mig att ordna brunnen hästgödsel igen till våren. Det kommer med lite ogräs i den, men det går att hantera och det växer väldigt bra.


Jag känner mig så inspirerad nu att sätta igång. Jag har bläddrat i frökataloger och gjort långa önskelistor. Nu ska jag rita upp odlingen. Jag fick ett tips när jag googlade om trädgårdsplanering. Det finns en gratisprogramvara som heter Google Sketchup som man ska kunna göra ritningar med. Har inte provat den än, men den är nedladdad och klar för test.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards