Direktlänk till inlägg 23 januari 2010

En katts längtan

Av Frejda - 23 januari 2010 21:15

  


Mini längtar ut. Hon sitter ofta i fönstret och tittar ut på snön och vintern. Gissa om hon kommer att bli lycklig framme i april-maj då vi kan flytta ut till torpet och hon kan gå fritt.


Kissarna har en egen in- och utgång där. Jag lät montera en kattlucka i ett fönster eftersom jag inte ville ta hål i de fina gamla stockväggarna. Det fungerade utmärkt med lite hjälp från en snickare som satte in ett extra spröjs i fönstrets nederdel så att jag kunde montera trä och lucka där. Sedan så har kissarna en liten stege utanför som gör att de kan klättra upp och ner till sin egen entré. Så de sköter sig själva. Är det fint väder kan de gå ut. Regnar det så kan de mysa inomhus. Och deras heltidsarbetande matte behöver inte ha dåligt samvete för dem. De gör som de vill.

 
 
Martina

Martina

24 januari 2010 11:04

Så fin katt. Har själv två stycken men dom är ute året om, fast inte lika mycket nu på vintern såklart :-)

http://www.matochodla.blogspot.com

 
Anders W

Anders W

24 januari 2010 13:41

Jag tror inte katterna lider av att vara inne.
Våra katter som kan gå som dom vill
Går knappt utanför dörren på vintern.

http://www.batliv.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Carina

24 januari 2010 17:57

Vi har också alltid haft kattlucka till våra kissar. Skönt för dem att kunna välja själva om de vill gå ut eller inte. Så fin hon är din lilla Mini. :))

 
Karin

Karin

25 januari 2010 19:58

Katten ser mysig ut. Jag har en röd/vit som anser att han äger mitt frisidshus. Jag lät göra en kattlucka i dörren. Luckan kan stängas för in- och/eller utgång så jag behöver inte passa kvällstider och morgontider. jag vill dock att katten är inne under natten. Möss och fåglar behöver vara säkra en stund.

http://ka.wedin2telia.com

 
Ingen bild

Frejda

25 januari 2010 20:46

Martina och Anders - Jag märker att mina också hellre är inne på vintern så jag har inte sååå dåligt samvete, men jag vet vad mycket de springer ut och in på sommaren, så jag förstår ju att de kommer att älska att få komma ut till torpet igen.

Carina - Javisst är hon fin den lilla damen. Liten, bedårande söt, pimpinett, flickaktig och - naturligtvis - den som regerar och bestämmer över de båda andra katterna. :-)

Karin - Mina kissar är inne hela natten, men två av dem (Lilla Lo och Skruffa) går ut tidigt, tidigt varje morgon. Ibland kan de bära in ett byte, vilket är nackdelen. Mini är lika morgontrött som jag, om inte värre. Hon tar nästan aldrig in byten, förutom en och annan skalbagge (den större sorten) och en gång en orm(!). Ska de va, så ska de va! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards