Alla inlägg den 20 december 2009

Av Frejda - 20 december 2009 21:53

  


Denna kaka har inte ett dugg med odling eller torp att göra, men jag kände att jag ville dela med mig av receptet för det blev så gott. Jag bjöd på kakan när jag hade den årliga glöggfesten igår. Vispad grädde till, förstås. Men eftersom kakan är rätt söt så får man vara lite försiktig med mängden socker i grädden. Man skulle nog också kunna blanda grädden med något syrligare, typ lätt-creme-fraiche eller kesella.


Jag har ett gammalt kladdkakerecept som hängt med i många år och som man kan variera smakerna på. Grundreceptets smaksättning är kakao, men i den här kakan bytte jag ut kakaon mot 0,5 gram saffran. Jag har också provat att byta ut den mot pressad citron och rivet citronskal - det blev mums! Och så leker jag med tanken på att byta ut kakaon mot pepparkakskryddor och servera med lingongrädde ...


Här kommer grundreceptet i alla fall:


Smält 100 g smör och pensla en form med smör och bröa med skorpsmulor. Rör ihop 2 ägg, 3 dl socker, 1 tsk vaniljsocker, 4 msk kakao, 1 krm salt, 1,5 dl vetemjöl och resten av det smälta smöret. Häll i form och grädda 30 minuter i 200 grader.


Jag provade också ett nytt tillbehör till pepparkakorna: rör ihop 250 gram mascarpone med 1 tsk vaniljsocker och 1 krm salt, rivet skal från en apelsin och rivet skal från en halv citron. Skär bort hinnorna på apelsinen och hacka "filéerna" i mindre bitar och blanda i dem i ostkrämen. Bred i tjocka lager på pepparkakorna och njut!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards