Direktlänk till inlägg 12 december 2009

Decemberbesök i torpet

Av Frejda - 12 december 2009 23:51

  


Idag var jag ute och hälsade på torpet. Jag hann dit innan solen gick ner bakom träden vid 15-tiden. Det är otroligt vad fort det blir mörkt nu. Men snart vänder det.


Det var kallt och snöade till och med lite grand. Allt var stilla, fruset. Frosten täckte gräs, växter, halm. Insidan på växthusets rutor var isig.


Nu kan man se tydligt att växthuset behöver målas. Jag hann med att skrapa och olja in det mellan regnskurarna, men det ska till lite kitt, grundfärg och mörkgrön färg. Det blir fint när det är klart. Då ska jag också lägga dit entréplattan framför ingången. Det låter kanske flott och det är det faktiskt. Det är en ljus stenplatta som legat framför ett gammalt torp. Jag hämtade den på ett ställe i närheten där man tippar ner allsköns skräp. Bland annat verkar där ligga valda delar av sagda torp - tjocka stockar, en gammal dörr, stenplattan och tjocka, breda plankor.


En del gamla stockar som var lite kortare (kan ha varit knuttimret) har jag använt som bas i mitt miniväxthus som jag byggde av gamla innanfönster förrförra sommaren i brist på odling och stort växthus. I det odlade jag gurkor. Stenplattan ska, som sagt, läggas framför växthuset, och jag har också hämtat några breda plank. En av dem ska jag använda som sittbräda på en bänk som jag ska bygga intill odlingen. De andra ska jag fundera på vad jag ska göra med.

 
 
Anders W

Anders W

13 december 2009 19:23

Ja nu verkar det som vi ska få lite riktig vinterkyla i veckan.
Hoppas det kommer lite snö till jul också.
Lite puder fick vi här i Lannafors i går.
Skönt att det snart vänder så vi får lite ljus också.

http://www.batliv.bloggplatsen.se

 
Helga

Helga

14 december 2009 08:38

jag är också sugen på ett växthus, men vill inte betala så mycket. Vad smart att bygga eget med gamla fönster. Har du någon grund av betong eller bara gamla stockar?

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Frejda

14 december 2009 15:34

Anders - Jag hoppas också på en vit jul. Är så trött på detta mörker.

Helga - Jag har en snäll granne som har allsköns material liggande. Av honom fick jag rejäla, impregnerade stockar (fyrkantiga i profil) som fick bli grund. Fönstren fick jag från grannen när hon bytte ut sina och byggmästare var mamma och pappa. :-) Det enda som kostat mig är taket (plast) och lite vinkeljärn och skruvar för att hålla ihop det hela. Det är trixigt att såga i plasten så där får man vara försiktig så att det inte spricker.

 
Ingen bild

Lillsyrran

16 december 2009 22:40

Äntligen damp det ner en frökatalog från Impecta i brevlådan! Nu kan planeringen för nästa odlingssäsong dra igång på allvar, det är ju en stor del av nöjet! ;-)

 
Ingen bild

Frejda

16 december 2009 23:44

Lillsyrran - jag undrade just när den skulle komma. Hoppas jag också får den snart ... :-)

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

19 december 2009 18:02

Så flitig du är vid ditt torp!
Här hoppas vi kunna uppföra ett lusthus till sommaren. Vi får väl se hur det blir med det...
Du undrade över mina medeltidskläder. Ända sedan barnen var små har vi varit flitiga besökare på Hova Riddarvecka, som är belägen bara två mil från oss. Det är kul att klä sig "tidsenligt" när man är där! När jag fyllde 50 hade vi medeltida gille för vänner och grannar. Väldigt lyckad fest,
där alla hade lyckats hitta lämpliga kläder!
Sen så önskade sig Riddarjungfrun en resa till Visby medeltidsvecka i studentpresent. Presentationsbilden är tagen på en av Visbys många små gator.
Vi är väl inte så "fyrkantiga" i vår familj som folk annars är som mest...

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Frejda

20 december 2009 22:16

Skogshuldran Titti - då kanske vi setts förut om åren för många somrar har jag tillbringat på Hova Riddarvecka. Nu håller jag inte längre på med medeltidshobbyn (har ju bytt ut den mot odling och trädgård), men jag brukar fara till Hova och handla rökt sidfläsk från Svensk charkuterikultur, som jag tror de heter nu. Förut hette de Svartrökarna. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards