Direktlänk till inlägg 2 december 2009

Odlingsminne 3 - pepprig ruccola och rädisor

Av Frejda - 2 december 2009 19:38

  


Bilden är från juni och ruccolan var fantastisk! Stark och pepprig och hur mycket som helst. Man kunde ta en rejäl näve till salladen och det märktes knappt.Tack vare fiberduken så blev den inte heller uppäten av små kryp. När jag har försökt odla ruccola förut, och inte täckt den, så har den alltid fått massor med små, små hål i bladen och till slut så var det bara fransar kvar.


Förutom att använda den till sallad, eller göra ruccolapaj, så gjorde jag en slags pesto som jag blandade med pasta och åt till grillat kött. Jag mixade ruccola, lite vitlök, fetaost och valnötter. Och lite olivolja för att få lagom konsistens. Den blev vackert ljusgrön. Man kan blanda som man känner, tror jag. Ta den ost man råkar ha hemma, eller ta pinjenötter eller mandel om man inte har valnötter.


I bakgrunden växer rädisor. Jag sätter alltid för mycket rädisor och hinner inte äta upp dem innan de blir stora och träiga. Jag lär mig aldrig. Det kanske är det där med att de kommer så tidigt och man vill ha massor att skörda redan i början av säsongen.

 
 
Martina

Martina

3 december 2009 10:38

Mmmm, visst är det gott med ruccola. Brukar så i omgångar så jag har hela sommaren, likaså med rädisorna, så typ varannan vecka så hinner dom inte bli träiga.

http://www.matochodla.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

3 december 2009 13:01

Martina - Jag ska nog försöka göra det nästa år, för det är ju så gott att ha.

 
helga

helga

4 december 2009 08:06

Jag brukar också odla ruccola. Antingen i en stor kruka eller i kryddlandet. Supermysigt att bara gå ut och ta till salladen...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Frejda

4 december 2009 17:00

Helga - jag körde också kruka ett år (innan jag byggt odlingen) och det gick jättebra. Ända tills de små krypen fick fäste i den. Jag glömde täcka med fiberduk och då blev det inget annat kvar än spetsmönster åt mig att äta. :-(

 
Ingen bild

Carina

5 december 2009 13:10

Jaaaa! :) Kom och upplev besök Brunnbergs trädgård, men lova ringa mig först!! Vill gärna se den med dig och sen visa dig runt i vårt vackra Nynäshamn. Därefter lite käk på altanen och en "rundvandring" i vår trädgård. Behövs egentligen ingen rundvandring eftersom man kan se hela härligheten (200 kvm) från altanen. :O Skulle vara roligt att få lite tips från dig. Ha det gott i vintermörkret!

 
Ingen bild

Frejda

5 december 2009 22:01

Carina - det låter ju som ett alldeles oemotståndligt erbjudande! Jag har skrivit upp en påminnelse i min kalender i juni nästa år, så får vi ta kontakt och hitta en bra dag (solig och varm, förstås). :-D

 
helga

helga

6 december 2009 16:40

Jag har aldrig haft glasögon eller linser förut, men nu på senaste åren har jag haft läsglasögon.

Linsen jag har nu hjälper mitt ena öga att läsa. Det andra är utan lins så jag kan se på håll...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Frejda

6 december 2009 20:48

Helga - Blundar du med ena ögat när du läser och blundar med det andra när du tittar på långt håll? :-D Jag försöker föreställa mig hur det är och hamnar hela tiden i den bilden ... sorry. :-/ Själv ser jag mer och mer som en kratta. Hoppas de kan hjälpa mig vid nästa besök.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards