Alla inlägg den 11 augusti 2014

Av Frejda - 11 augusti 2014 20:35

Ja, inte för att jag spelar fiol, men jag har varit på taket och om jag anstränger mig lite så ser jag därifrån ända bort till grannen som bygger, reparerar och spelar fiol.


Utsikten från taket var riktigt trevlig. Nedanför mig grenar från äppleträdet och en liten vy över trädgården framför torpet inklusive pump.


Men vad hade jag då på taket att göra? Jo, förra gången sotaren var här hade han önskemål om ett par extra stegpinnar på taket för det var rätt glest mellan dem, så jag klättrade upp, mycket försiktigt förbi getingboet som satt under taknocken. Och sedan var det pyssel och svordomar innan jag fick stegpinnarna på plats. Men det gick och sotaren var nöjd.


Väl uppe upptäckte jag också att några av tegelpannorna hade spruckit. Det var inte helt lätt att hitta ersättningspannor. Enkupiga och rätt djupa i svanket var de, mina pannor. I ladan fanns fyra hela och en trasig panna, så jag bytte ut dem jag kunde, men skulle behöva minst en panna till och gärna några i reserv. Men var? Någon som har några på lager?


De nya pannorna lyste lite rödare än de gamla som är rätt fulla med lavar.


Jag har också tagit mig an bergslagskaminen inomhus. Den har fått spissvärta på sig, men behöver en omgång till så jag återkommer med bilder när jag kommit så långt.


Så nu är jag redo för höstens brasor.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards