Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

En dag i solen

Av Frejda - 12 maj 2013 11:45

Lördag och solen har strålat nästa hela dagen. Jag, kissar och höns har njutit.


Potatislandet är fräst och planterat. Jag lade halm från förra året mellan raderna. Kanske stoppar det lite ogräs.

Längst bort syns också det lilla torn jag gjorde till sockerärterna att klättra på. Jag hittade rejäla metallpinnar, så nu kastade jag de torra pinnarna som fått tjänstgöra förut.

Denna blomma har både jag och grannen Bims i mängder. Den heter sibirisk nunneört och växer kring knutarna. Jättefin.


Den är tydligen en art i familjen vallmoväxter och har odlats i Sverige sedan 1700-talet. Säkert en blomma som gamle soldaten Stolt satte vid torpet för att liva upp.


Nu kommer grönskan i träd och buskar. Här ett blad från min fläderbuske.


Dagen har bjudit på mycket pyssel i odlingen. En sak i taget. Det är underbart att gå där och fixa när solen skiner som den gjorde idag.

 
 
Helga

Helga

13 maj 2013 09:19

Det finns väl inget härligare än trädgårdspyssel en sån dag. Många trädgårdsbilder hos mig också idag.

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Karin

13 maj 2013 14:09

Jag har även pysslat. Men framför allt har jag sett sommaren komma. På fredag hade björkarna inte ens musöron. På söndag var det riktiga blad. Allt växer nu när man ser på dem. Så ljuvligt. Nu väntar jag på att dillpionerna ska blomma. Jag flyttade dem i höstas så de kanske trilskas. men jag hoppas.

 
Ingen bild

Frejda

16 maj 2013 21:17

Helga - Underbart är vad det är. :-) Jag såg de fina bilderna på din blogg. Försökte kommentera men jag vet inte om jag lyckades. Av någon anledning har jag problem att lägga in kommentarer på bloggplatsen.se.

Karin - Ja, nu är sommaren här. Vädret var ju underbart idag! Jag skulle också vilja ha en dillpion. Väldigt speciella.

Du skulle se vad hönsen trivs nu när de få gå ute och spatsera i flera timmar varje dag. I veckorna blir det när jag kommer hem från jobbet så jag har lite koll, men det är ju ljust i många timmar ven då. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards