Alla inlägg den 28 februari 2012

Av Frejda - 28 februari 2012 20:04


Nu tittar scillan upp där det är bart. Ja, det dröjer naturligtvis tills gräsmattan är blå, men de första små gröna bladen sticker i alla fall fram. Då är det vår.


Jag var ute i helgen som var och mätte i trädgården igen. Det var lite lättare nu när snön var borta nästan överallt. Solen sken från en klarblå himmel och jag glömde nästan bort att jag egentligen hade feber. Tomtkartan jag fått stämmer i alla fall inte med verkligheten. Jag måste kolla med grannen hur deras tomtkarta ser ut.


Nåja, jag mäter nu med utgångspunkt från hus och lada på tomten. De står ju där de står, i alla fall.



Med inspiration från trädgårdsplaneringskursen jag går så bestämde jag mig för att göra en enda stor rabatt av denna tre-enighet. Jag ska ta bort muren bakom den lilla rabatten, göra rabatt med blommor under tulpanträdet och gräva upp och göra rabatt av området mellan den lilla "liljekullen", rabatten i förgrunden och tulpanträdet. Då får jag en något större och sammanhängande rabatt som jag dessutom kan kantsätta som en helhet. Projekt ...




Alldeles intill har jag en syren som jag försöker stamma upp, men den växer inte så bra. Jag fick nog förklaringen på kursen, för tydligen så drar gräs enormt med vatten från rotsystemet på träd om det får växa hela vägen in. Så även här ska jag avlägsna gräs och göra något annat under - lägga stenar eller plantera blommor, som tydligen är snällare mot trädet. Och så får jag hålla tummarna för tillväxt.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards