Alla inlägg den 23 februari 2012

Av Frejda - 23 februari 2012 20:13


Idag kom fröleveransen från Impecta, så i helgen ska jag börja se över om det är något jag behöver så redan nu.


Lite trist är det att påsarna är så anonyma. De med fina bilder på känns lite mer inspirerande, speciellt när det rör sig om blommor.


Igår var jag på andra kurstillfället i trädgårdsplanering. Jag får inte min tomtkarta att stämma med verkligheten. Antingen så är det fel på kartan eller också så sträcker sig min tomt ett par meter utanför min syrenhäck.


Nu inser jag att jag får mäta med utgångspunkt från byggnaderna på tomten. De står ju i alla fall fast. Det kanske kommer att bli lite underligt ändå, men bättre. Så på söndag blir det en torptur igen, med tumstocken i högsta hugg (ja, jag vet, men jag har inget mätband ...). Hoppas på fint väder.


På kursen fick vi denna gång bland annat lite småråd om rabatter och gräs: skippa smala små gräsremsor och L-formade rabatter. Det blir bara jobbigt att klippa med gräsklipparen. Rabatter ska vara mjukt formade och rejält stora. Men där har jag min egen filosofi. Så länge jag odlar på en ogräsåker och rabatterna ännu inte är tillräckligt täta, så kommer jag att hålla de två största smala (ca 1 meter), för då når jag enkelt att rensa bort ogräs. Kanske kan jag bredda dem när de växt till sig lite.


Och så fick vi tips om hur man lägger kantsten snyggt: Gräv ett dike runt rabatten, ca en spadbredd brett och lite djupare än själva stenen. Klipp remsor av markduk och lägg i så att det sticker upp lite grand över kanten, häll i stenmjöl, lagom mycket så att stenen sticker upp ca 2 cm ovanför kanten när den läggs i. Stenarna läggs med kortsidan inåt, inte långsidan. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards