Direktlänk till inlägg 24 mars 2012

Vårblommorna har kommit till torpet

Av Frejda - 24 mars 2012 16:38


Idag kunde jag inte låta bli att hälsa på torpet. Vädret var underbart och jag strosade runt i trädgården och njöt av att se att vårblommorna. Vid dörren in till torpet växte det blåsippor.



Alldeles intill låg ett skal efter en snäcka. Undrar om det är tomt eller om det bor någon därinne?



Framför stugan satt en ensam vit krokus. Jag hoppas den får sällskap snart. Jag har satt många krokusar där - vita, gula, lila ...



Vid jordgubbslandet satt en tussilago och lyste som en liten sol. De är fina nu, men ett riktigt trist ogräs framme i sommar.



Snödroppar växte i massor under äppleträdet.



Och så har scillan börjat blomma lite försiktigt. Jag slår vad om att nästa helg har jag ett blått hav av scilla i trädgården, om det varma vädret håller i sig.

 
 
Ingen bild

Carina

24 mars 2012 22:06

Visst är det helt underbart? :D) Äntligen!
Vad kul att du går på kurs i trädgårdsplanering. Man får lite tips om vad man kan göra med "omöjliga" ställen i trädgården. Det där med buskar och ett stenparti låter jättebra tycker jag.

 
Kari

Kari

25 mars 2012 09:45

Da har det kommet litt lenger hos deg enn hos oss. Blåveis/blåsippor og scilla er kun i knopp på Jakstorp, men krokusen jeg satt i fjor, blomstrer stort. Men det kommer vel litt ann på hvor de står plantet også; Blåveisen står innmed en stor stein og scillaen blomstrer under syrinen. Gleder meg til å følge deg og ditt hageprosjekt i sommer!
Kari

http://kariogjon.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

25 mars 2012 09:48

Carina - Ja, det är underbart och nu längtar jag till flytt. Det är lite för kallt än så länge, om jag ska hålla varmt i stugan även när jag är borta och jobbar om dagarna, men jag brukar flytta ut till Valborg. Det finns mycket att rensa såg jag, och många projekt har jag ... precis som det ska vara.

Trädgårdskursen är jättekul! :-)

 
Ingen bild

Frejda

25 mars 2012 09:51

Kari - Du ska se att det bara exploderar nu när det blir lite varmare. å min kurs har jag också lärt mig att man ska titta på klimatet i sin trädgård - var är det blött och torkar upp sent, var smälter snön tidigast, var skiner solen olika tider på dagen etc. Nu är det så lätt att se var värmen finns när man ser var det blommar först. :-)

 
Ingen bild

Karin

25 mars 2012 20:02

Jag håller med. Hos mig finns det ännu bara snödroppar och ett par övervintrande bellis. Men snön är i stort sett borta och fåglarna inte lika hungriga. Tänk att det blev vår i år också.

Frejda

25 mars 2012 20:42

Karin - Ja, man blir lika glad varje år. :-) Var bor du?

 
Ingen bild

Karin

27 mars 2012 20:53

Jag har huset på en "skogstomt" på Vätö. Det är zon 3/4. Snart kommer även vi igång. Nu är nog all snö borta.

 
Ingen bild

Frejda

27 mars 2012 21:48

Karin - Lite ovanför Norrtälje? Mitt i den där "bluppen" som sticker ut från Sverige österut? Då har ni vår nu, om man ska tro SMHI:s vårkarta. :-)

 
Ingen bild

Karin

31 mars 2012 19:59

Javisst, men även snö i stora flingor sist jag var där. men det är ljust. ja det är i "bluppen" fast vi säger Roslagen. Kyliga blåsiga vårar. Jag åker ut i morgon för att se om mina dammväxter klarar av att stå ute i kylan. jag har haft dem inne under vintern.

 
Ingen bild

Frejda

31 mars 2012 21:01

Karin - Roslagen är ju betydligt snyggare namn än "bluppen". :-) Hoppas dammväxterna mår bra. Stor damm?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards