Direktlänk till inlägg 20 mars 2012

Kära hjärtanes - yttepyttesparrisar i min sålåda

Av Frejda - 20 mars 2012 12:18


Inte ens två centimeter höga är de, och tunna som trådar, men visst ser man att det är sparrisar som kommer där i sålådan.


Nu får jag försöka vårda dessa små raringar så att de kan växa sig stora. Då kanske jag kan smaska i mig egen sparris om tre eller fyra år. Lång väg dit och mycket tok som kan inträffa, men om man aldrig vågar testa så kan man ju inte heller få någon utdelning.


Det är som att inte sätta träd för att det tar så lång tid innan de växer upp.

 
 
Martina

Martina

20 mars 2012 15:08

oj, vad spännande, ska bli kul att följa. Själv hade jag tänkt att kanske köpa färdiga plantor.

http://www.matochodla.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

20 mars 2012 17:03

Martina - ja, det är kanske smartare, så har de hunnit en bit, men jag tänkte att vad 17. Kul att prova. :-)

 
Kap Horn

Kap Horn

21 mars 2012 20:04

Hej Frejda

Men när det fungerar, så kan du skörda i åratal så som min far gjorde från sin sparrisodling!
Mjälla och fina...mmmhhh

http://www.einfacherweise.com

 
Ingen bild

Frejda

22 mars 2012 19:37

Kap Horn - Jag får hoppas att jag kommer så långt. :-)

 
Linda

Linda

7 april 2012 07:30

Åh, sp spännande! Jag har en påse med sparrisfröer i min fröpärm - blev väldigt sugen på att testa - och så kan jag ju äta det jag gallrar bort :)

Solsken
//Linda

http://krukmakerskan.blogspot.se

Frejda

10 april 2012 09:19

Linda - Alltid kul att testa nytt. Förra gången jag satte sparris (plantor jag fick från en arbetskamrat) var jag väldigt seriös med att gräva speciellt land till dem och jobba med jorden. Men den här gången tänker jag att jag ska trycka ner en hel del av dem i rabatterna lite här och var. De blir ju så plymiga och fina när skördesäsongen är över. Fint att ha i buketter.

 
Linda

Linda

7 april 2012 11:18

Så där, nu är de sådda. Men det var bara sex frön i påsen, så jag kan nog glömma det där med att smaska i mig det bortgallrade. Nu hoppas jag bara att åtminstone ett frö ska gro :) Hur lång tid tog det för dina att komma upp?

Kram
//Linda

http://krukmakerskan.blogspot.com

Frejda

10 april 2012 09:23

Linda - de kom upp ganska snabbt och jag har< planterat om dem från såjord till planteringsjord sedan ett par veckor tillbaka. De är rätt tunna och sköra som plantor, men jag hoppas de växer till sig. Det första som kommer up är ju något som ser ut som yttepyttesmå sparrisar. När de växer till sig blir de till en plymig planta. Det är så det kommer att fungera senare också. Man skär av själva sparrisen när den kommer upp om typ tre-fyra år (innan får man inte ta dem även om de ser skördeklara ut) och sedan skördar man på det sättet fram till midsommar tror jag. Då får man låta dem vara och då växer de upp som plymer som man kan använda som utfyllnad i blombuketter om man vill. Lite pyssligt, men kul.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards