Direktlänk till inlägg 14 mars 2012

I mars 2011 stod växthuset till knäna i snö

Av Frejda - 14 mars 2012 22:20


För ett år sedan knäade växthuset i snön och hängrännan hade ramlat ner på grund av snön som rasat från taket. I höstas tog jag ner hängrännan för säkerhets skull, men den här vintern har ju inte liknat förra vintern på något sätt.



Så här såg odlingen ut. I år är det barmark och hopp om tidig vår.



Vattentunnorna hade tjocka lock av is. Jag är ingen vän av vinter så jag är glad att mars 2012 ser annorlunda ut.


Ikväll har jag varit på trädgårdsplaneringskurs igen. Ritandet fortsätter och idag fick vi lite personlig rådgivning om sådant vi funderar på. Jag har ju en del projekt, men jag valde ut mitt "fulhörn" i trädgården.


Det är hörnet där jag tog ner en gigantisk gran för ett par år sedan, stubben är täckt med jord och en desperatrabatt med höstastrar. I hörnet finns en hög med sten som inte går att flytta på och ena päronträdet fick sig en smäll när granen föll, så det ser lite underligt ut i formen. Min gamla pump står fint där och skulle vara riktigt dekorativ om det inte vore för den stora, kycklinggula pumpautomaten. Och till råga på allt så har grannen röjt som en tok på sin tomt, vilket gör att han har full insyn i trädgården där - inte så bra med tanke på att det är där jag vill fixa till min utedusch.


Lösningen blir att utöka asterrabatten rejält till en buskodling. Astrarna får flytta någon annanstans. Buskarna kan vara av olika sort som blommar vid olika tider och där behövs nog flera stycken. De ska vara snabbväxande och gärna bli 2-3 meter höga, så skapar de insynsskydd förutom att göra hörnet lite lummigare och färggladare.


Jag funderar också på stenhögen. Den kanske kan bli ett stenparti med lite fina växter.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards