Alla inlägg under maj 2011

Av Frejda - 12 maj 2011 21:23


Jag älskar tulpaner. Detta är min enda röda, men den mest praktfulla. Om dagarna viker den ut kronbladen mot solen. Fram mot kvällen slår den ihop sig och blir till den klassiska tulpanformen.



Nu har också mina löjtnantshjärtan kommit. Här den vita ...



... och här den rosa. Jag tycker om dem båda. Fantastisk form på en blomma.



I hallonlandet har jag nu mängder med gullvivor. Där finns en som är röd. Den sticker av lite kaxigt mot alla de andra gula.


Jag älskar när blommorna börjar komma på våren.   

Av Frejda - 8 maj 2011 22:53


Äntligen är gräset klippt. Jag gick fram som en atlantångare bland fina små blommor i gräsmattan, men nu var det dags att jämna till allt. Det var hårt arbete den här gången, med alla scillablad och annat som gräsklipparen fick tugga sig igenom. Det tog tre timmar istället för de vanliga två, men jag är så nöjd. Det var till och med så att trädgårdsmöblerna fick komma ut.


Notera granhäcken i bakgrunden. Den är nu kapad.




Och så här ser det ut nu. Alldeles för mycket insyn, men vad gör man? Jag ska sätta syrenplantor i gluggen och hoppas att de inte tar en massa år på sig att komma igen.



Och så fick Mantisen bekänna färg. Jag fräste upp en del av landet som legat täckt med en presenning. Passade samtidigt på att fräsa ner lite gödsel. Den fungerade väldigt bra.



I det nyfrästa landet satte jag årets potatis. I sommar blir det just sommarpotatis. Jag ska inte sätt någon potatis som ska skördas i höst.


Vädret har återigen varit fantastiskt.

Av Frejda - 6 maj 2011 20:43


Jag  är lite smånöjd. Jag har länge funderat över en alternativ lösning för att hålla uppe fiberduken i pallkragarna, för pilkvistarna jag hittills använt är fulla med kantigheter som gör att fiberduken går sönder. Linda - en bloggare som har en jättefin blogg om odling och trädgård - tipsade mig om följande enkla lösning.


Skruva i vanliga träskruvar (jag använde 6 cm långa skruvar som jag drog ner ett par centimeter - kunde ha varit längre skruvar, men det fungerar). Såga av sådana där vita rör som man drar elkablar i (vet inte vad de heter) i lagom långa längder (jag tog 130 cm) och trä över skruvarna. Ta ta!


Detta är testet. Nu har jag dragit i alla skruvar och ska köpa fler rör.



Vinbärsbuskarna blommar. Om varje blomma kommer att bli ett bär så kommer jag att få enorma mängder bär i år. Detta är röda och vita vinbär. I andra änden av trädgården har jag också någon buske med svarta vinbär, men den behöver nog beskäras.


Rabarbern börjar komma i rätt storlek för skörd också. Nu letar jag efter ett bra recept på rabarberchutney. Någon som har tips?

Av Frejda - 3 maj 2011 21:16

Imorse när jag vaknade anade jag något vitt utanför fönstret. Ett snötäcke täckte allt och mina tulpaner hade fått snömössor. Jag hoppas att de klarar den kalla huvudbonaden.  

Nu känns gräsklippning och utplantering och potatissättning plötsligt långt borta. Jag hoppas det blir varmare till helgen för på lördag måste jag nog försöka klippa gräset. Potatisen kan vänta och plantorna också, men gräset bara växer.


Det kalla vädret har gjort att jag fått elda ordentligt. Bergslagskaminen är ruskigt effektiv så det blir snabbt otroligt varmt i stugan. Och så tycker jag det är så mysigt att elda så ibland kan jag inte låta bli att lägga på mer ved och det kan resultera i att det ibland blir 30-35 grader. Då tycker till och med jag att det är för varmt. Kissarna är inte så förtjusta i temperaturer på den nivån och gör sitt bästa för att svalka sig. Här ligger Mini utsträckt på golvet - den svalaste platsen i stugan.

Av Frejda - 2 maj 2011 22:14


Trädgårdshandskar och sekatör. Då är man redo för trädgården.


Jag älskar att klippa grenar. Det måste vara något i generna. Problemet är var jag ska göra av alla grenar. Helst skulle man väl kompostera dem, men det tar sådan evinnerlig tid innan de är nedbrutna till något användbart. Nästa alternativ är att elda upp dem, men nu, så här efter Valborg, är det ju eldningsförbud. Så jag kör dem med skottkärra till grannens gruvhål, där jag fått lov att lämna trädgårdsavfall.


Potatisen är nu helt redo för att sättas så det kanske kan bli till helgen. Och så måste jag nog klippa gräset i helgen, för nu är gräsmattan alldeles vildvuxen. De små fina blommorna som jag ville spara får jag nog plocka till en fin bukett istället.

Av Frejda - 1 maj 2011 17:15


Det är alltid samma nöje att ställa kattburen på gräsmattan och öppna dörren och låta kissarna få gå ut i friheten. En frihet som åtminstone varar i sex månader. De smög omkring och spanade in alla sina ställen, kollade att kattluckan fungerade och åt lite mat. De var mycket nöjda med flytten.



Nu kommer en hel del av mina tulpaner upp. Här en gul med bladen utvikta som små solar.



Och här en glatt orange tulipan som lyser upp i torprabatten.



Ja, den här grejen är inte lika snygg, men ack så nödvändig. Vattenpumpen är nu på plats och installerad så att jag får upp vatten ur brunnen. Det är inte elegantare än att jag får upp vattnet i en vanlig vattenslang, men nu kan jag fylla på dunkar och spola av saker.


Nu blir det torpliv i sex månader framöver.  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards