Direktlänk till inlägg 21 september 2010

Mangold - överjordiskt vacker

Av Frejda - 21 september 2010 20:29


Mangolden är kraftig till tusen, bladen är blanka och stjälkarna färgglada. Den är så förbaskat vacker, bara att se på. Men det är klart att jag ska skörda också. Det ska bli till helgen har jag tänkt, men jag kommer nog att lämna några stycken så att jag har något att titta på.


I natt ska det bli kallt så jag har packat in pumpautomaten i bubbelplast. Det är inte vidare vackert alls, men å andra sidan så är ju pumpautomaten inte speciellt tjusig i normala fall heller.


Det syns på månen att det ska bli kallt. Den lyser intensivt från en klar himmel. Jag eldar i bergslagskaminen så att jag och kissarna inte behöver frysa i natt eller i morgon bitti.

 
 
Martina

Martina

22 september 2010 07:42

Ja, riktigt härliga färger. Här var det också kallt i natt och jag glömde att stänga växthuset :-( Fast det ska bli varmt på dagen iallafall så jag hoppas växterna tar igen det då.

http://www.matochodla.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

22 september 2010 22:47

Martina - Oj då, slokade växterna? Jag börjar fundera på att rensa ur lite växter ur växthuset. Jag tror till exempel att sista gurkan växer fram nu. Det blir nog inga fler i år. Chillin har stannat av lite. Paprikan behöver nog få komma in i värmen inomhus, liksom citronplantorna. En del tomatplantor har nog gjort sitt också.

 
Ingen bild

Lillsyrran

23 september 2010 21:48

Idag fick jag hjälp av mamma och pappa med att greja i trädgården, så nu står äntligen rosenbågen på plats som ska rama in själva ingången till köksträdgården. Tänkte hinna plantera lite i helgen också. Härligt!! :D

 
Ingen bild

Frejda

25 september 2010 14:42

Lillsyrran - Då är det bara inhägnaden kvar då, så kan du räcka lång näsa åt rådjuren. :-) Vad planterar du? Jag har planterat pepparroten idag när jag till slut bestämde mig för var den ska vara. Har också skördat en del, men oj vad lerigt det är ...

 
Ingen bild

Lillsyrran

25 september 2010 23:08

Jag har klematis och röda rosor som förhoppningsvis ska klättra på rosenbågen. Jag har 3 krusbär som också ska ner i jorden, och en massa jordgubbsrevor som ska få jord under rötterna. Har även några krukodlade liljor som inte blommade i somras som nog mår bättre i trädgården. Och ett äppleträd. Men jag måste nog få upp inhägnaden snabbt, hjortarna är hungriga, jag fick endast 2 st rödbetor...Det är så tungt med den blöta jorden, man orkar inte köra så många kärror per gång. Till och med pappa pustade. Jag fick för mig att jag skulle köra ut dynga redan nu och gräva ner det i landet, så jag slipper det i vår, men det var lika blött och tungt som jorden, så det får vi se hur det blir med det. ;)

 
Ingen bild

Frejda

26 september 2010 13:47

Lillsyrran - Jag har också tre klematis som måste ner i jorden nu. Blöt jord känner jag igen sen igår. Jag var mer lerig än något annat ... Gödsel ska du nog spara tills i vår, åtminstone om det är jord som du planterar något i nu. Om plantorna får gödsel nu så börjar de växa istället för att lugna ner sig för vintern.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards