Alla inlägg under april 2010

Av Frejda - 3 april 2010 15:49

  


Årets första snödroppe i trädgården! Jippi!


På varje fläck där snön smält bort ser man knoppar som vill upp. Scilla, pioner, kärleksört och en mängd andra blommor som jag ännu inte kan identifiera. Det är hoppingivande.


Nu har jag beskurit fyra träd - två små päronträd och två små äppleträd. Jag inser att jag nog kommer att behöva hjälp med de fyra träden som är större. Jag kommer inte upp ordentligt och det kommer att krävas rejäla doningar på verktygsfronten. Kanske får de vara i år ...


Päronträdet är besiktigat av min trädfällningskunnige granne Sven-Erik och det faller nog nästa helg. Det blir ett nödvändigt tillskott i vedboden för nu har jag tullat ordentligt på vedförrådet.


Det ligger fortfarande snö i trädgården, men det är inte så djupt. Kanske 20-30 cm här och var. Men solen ligger på och snön smälter fort nu. Jag har förberett en ny eldningstunna som ska invigas nästa helg.  Nu får den gamla rostiga gå i pension och bli till något annat. Jag kanske kan fixa till något "konstigt" av den som dekoration i nya odlingen och låta någon slingrig blomma växa på den. Rost är så himla vackert.


Den nya tunnan borrade jag håll i i nederkanten så att syre kan komma in där när jag eldar. Jag hoppas hålen räcker. Jag blir alltid lite nervös när jag ska använda elektriska verktyg som borrar, skär, sågar. Jag är rädd att slinta och skada mig.


Skadad blev jag lite grand idag. När jag skulle tömma den nya eldningstunnan på vatten fick jag skärsår i fingrarna av den rostiga, vassa kanten. Varför använde jag inte handskar? Måste se till att göra rent såren ordentligt så att de inte blir infekterade.


Vädret var underbart vackert. Det känns verkligen att våren är här nu. Jag tog många fina bilder som jag kan visa här på bloggen.

Av Frejda - 1 april 2010 21:29

  


På bordet i lägenheten blommar de små påskliljorna. Imorgon - långfredag - far jag ut till torpet. Där är nog för mycket snö för att de stora påskliljorna ska blomma, men vem vet. Det kanske finns en och annan snöfri fläck efter dagens vårregn, där det finns hopp om blommor.


Jag ska se om det går att beskära några fruktträd och det kan också bli så att mitt gamla, fina päronträd ska fällas. Sorgligt, men nödvändigt. Det är så svagt nedtill att det kan rasa omkull och faller det på torpet så blir det inte bara skador. Försäkringen täcker inte sådant och att laga taket finns inte riktigt i min budget.


Långfredagskvällen ska tillbringas i trevligt sällskap med grannar. Det blir grillning av påskalamm och en massa annat mumsigt.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards