Alla inlägg den 21 april 2010

Av Frejda - 21 april 2010 22:08

  


Tussilago, hästhov, tussilull, tussilago farfara ... Lysande vacker är den när den kommer. Jag har små tuvor av dem där jag ska bygga ut odlingen.


Tussilago kan börja blomma så tidigt som februari (dock inte i år - det var lite väl mycket snö då). Den förbereder tydligen blomman redan på hösten, så att den kan slå ut så fort snön ger sig.


Förr i tiden ansåg man att tussilago var bra mot hosta. Själva namnet tussilago betyder "förjagare av hosta" (på latin betyder "tussis" "hosta" och "agere" betyder "fördriva".


Tydligen så kommer efter blomningen rabarberliknande blad. Jag har inte tänkt på det förut, men det förklarar de stora bladen som jag sett. Har faktiskt aldrig tänkt på att det är tussilago.


Imorgon ska jag ringa min granne Sven-Erik och fråga om han kan hjälpa mig med att plöja upp nya odlingen - antingen i helgen som kommer eller helgen efter det. Jag ska ju ut och elda i helgen så då kan det passa bra med plöjning om det inte är för blött i marken. Så Sven-Erik (du är ju inne och läser ibland, vet jag), jag hör av mig! :-)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards