Direktlänk till inlägg 23 april 2010

Potatis på G

Av Frejda - 23 april 2010 20:46

  


Nu har jag äntligen köpt en sorts tidig sättpotatis. Det blev Rocket.


Förra året satte jag en supergod tidig potatissort som jag fullständigt tappat bort namnet på. Skalen bara föll av när man spolade vatten på dem med trädgårdsslangen. De blev kritvita. Sedan kokade jag dem med en knippa dill från landet. Så gott.


Jag ska nog hitta ett par sorters potatis till. Funderar på bland annat Asterix.


Idag snöade det (eller var det hagel?) och det låg kvar i drivor i flera timmar. Varför är det så kallt?


Jag hoppas att det blir uppehållsväder imorgon för då är planen att jag ska åka ut till torpet och elda upp min hög med ris från päronträdet.

 
 
Ingen bild

Lillsyrran

23 april 2010 22:02

Vi har köpt potatis som heter Puritan, har ingen aning om vad det är, mer än att det är en tidig potät. Den var den enda tidiga som fanns kvar i affären. Det blir intressant att se hur den smakar.

 
Martina

Martina

24 april 2010 10:08

Mina förgrodda sättpotatisar åker ner i jorden idag!

http://www.matochodla.blogspot.com

 
Ingen bild

Lillsyrran

24 april 2010 13:26

Tänkte få ner potatisen nästa vecka, jag har inte trädgårdsodlingen i ordning än. Har köpt en massa pallkragar, 10 kubik matjord och markväv, och brunnen gödsel från egna hönsen och fåren ligger ute på gården och bara väntar på att min eländiga förkylning ska försvinna så att inspirationen infinner sig...förhoppningsvis snart.

 
helga

helga

24 april 2010 14:52

Vi håller också på att grp potatis. Vilken sort det är vet jag inte eftersom det var maken som köpte. Det brukar hur som helst vara mysigt med färskpotatis från eget land till sommarmaten...

http://helga1.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Frejda

24 april 2010 21:40

Lillsyrran - Man kanske kan få smaka Puritan någon gång? Krya på dig, för nu är det dags för inspiration! :-)

Martina - Ja, jag såg att du var mycket tidigare ute än jag. Men det är så förbaskat kallt här vid foten av Kilsbergen så jag tror inte marken är riktigt redo för potatisen än. Förra året satte jag potatis sista helgen i april och det gick bra (förutom att jag inte hade egen färskpotatis till midsommar, men det kanske jag kan lösa med ett par hinkar i växthuset ...). I år är allt en vecka senare verkar det som, men jag hoppas jag kan sätta den tidiga sorten om ett par veckor. Ska bli spännande att se när du får din första. :-)

Helga - Man tjänar ju inte direkt på att sätta egen potatis, men det är ju så himla gott och så är det en viss känsla att stövla ut i landet och gräva upp det man behöver. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards