Direktlänk till inlägg 11 april 2010

Det var en gång ett päronträd ...

Av Frejda - 11 april 2010 12:18

  


Jag blev till slut tvungen att ta ner mitt stora, fina päronträd. Det var för dåligt nertill. Ett päronträd växer inte så fort så man kan ju räkna ut att ett träd av den här storleken stått där ganska länge. Kanske redan på gamle Stolts tid.


  


Här ligger det i alla fall i delar - ris och grenar, blivande ved som ska klyvas och en massa sågspån. Delar av granhäcken åkte med, men det gör ingenting för den ska bort ändå och ersättas av syrénhäck i sommar.


  


Sven-Erik, min snälla granne med alla möjliga användbara maskiner och verktyg och fordon, var den som hjälpte mig ta ner trädet. Här forslar han bort stubben till gruvhålet.


  


Hålet som blev ska jag jämna ut, fylla med mer jord och plantera något fint i. Kanske en paradisbuske? Rötterna fick gå på brasan. De var otroligt kompakta, till skillnad från resten av träddelarna. De kändes förvånansvärt lätta och smågrenarna var nästan porösa och gick väldigt lätt av. Undrar om allt päronträ är så?


  


Grenarna blev till en liten brasa som ska eldas om två veckor. Då är nog snön helt borta. Den ligger kvar här och var, men är inte djup längre och fler och fler blommor börjar sticka upp sina knoppar ur marken.


  


Städat och fint igen. Veden väntar nu på klyvning.


  


Och trädgården har fått en ny profil. Dags att göra den lummig igen. Syrénhäck blir det, som sagt, istället för granar. En och annan fin buske ska nog få ta plats där också. Och så ska naturligtvis det gamla fina päronträdet ersättas av ett nytt träd. Minst ett nytt träd ...

 
 
Ingen bild

Lillsyrran

11 april 2010 21:04

Det kommer att bli jättefint där med syrener istället för granarna. Det passar bättre till ett gammalt torp tycker jag. Patrik och jag har tittat på bilderna och diskuterat vad huset ligger i för vädersträck(säger man så?. Vägen som går parallellt bredvid huset, i vilken riktning går den? Själv har jag fått hem ett gäng pallkragar, men eftersom jag är förkyld och inte har någon större ork, så fick P släpa runt dem i trädgården så jag åtminstone kunde stå och planera och drömma lite...Det är roligt att se att det börjar växa i trädgården, äntligen!

 
Ingen bild

Frejda

11 april 2010 21:13

Lillsyrran - Ja, jag tror också det blir fint med syrener. Hoppas att de växer fort, för det är en väldigt mysig trädgård när det är lummigt runtomkring och nu har jag ju tagit bort en del här och var. Grannen har dessutom röjt så det är alldeles för öppet för min smak just nu.

Solen går upp snett ner mot Tysslingen så där är öster, och så går den ner över skogen så vägen förbi stugan ligger nog i någon slags öst-västlig riktning och baksidan på stugan borde då vara mot norrhållet.

Jag vill också hämta pallkragar, men plöjning är prio ett så att jag får till en ny yta att ställa dem på.

 
Ingen bild

Karin

11 april 2010 21:23

Om du sågar upp någon gren i 5 mm skivor och oljar in dem så kan det bli mycket vackra knappar. Sågar du lite grövre grenar i jämna skivor kan du lägga ut dem till underlägg eller till en bordsskiva. Jag gjorde så med ene. Det var gruvligt mycket arbete att handsåga men resultatet har väckt beundran. Själv älskar jag bordet.

 
Ingen bild

Carina

11 april 2010 22:04

Jag blir alltid så sorgsen när jag ser träd fällas. Är de dessutom så höga som ditt päronträd är de gamla och har varit med om en hel del. Tänk om de kunde berätta allt de sett och hört. Det var snabbt städat må jag säga. Du har jobbat på bra. :) Får du hjälp med klyvningen eller...?
Jag säger som "Lillsyrran": Syrener passar mycket bättre till ett torp.
Nu är det bara några pyttesmå snöfläckar kvar hos mig. Har äntligen börjat rensa bort fjolåret från rabatterna. Härligt! :D)

 
helga

helga

12 april 2010 08:56

Oj, vilket arbete... Vi har också en hel del träd som skulle behöva fällas på vår stugtomt i Norrtälje. Vi får se om det blir i år. Syrénhäck låter fint!!!

http://helga1.bloggplatsen.se

 
Frejda

Frejda

12 april 2010 10:36

Karin - Det har jag inte tnkt på att man kan göra. Jag kanske ska rädda några grenar från brasan och se om jag kan göra päronträknappar av dem. :-)

Carina - Jo, det var ett gruvligt städarbete, men jag blir nog lite manisk när jag sätter igång. Bättre att köra stenhårt kort tid och sedan kunna svimma av i soffan, än att dra ut på plågan. :-) Klyva gör jag själv, men jag hoppas att jag får låna samma lilla praktiska klyv som jag fick låna förra året när vi tog ner granen. Det var supersmidigt. Jag stod under tak i carporten och klöv.

Jag har nog lite mer snö kvar än du, men nu smälter den fort.

Helga - Bra maskiner och snälla grannar som hjälper till rekommenderas. :-)

http://frejdastorp.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

13 april 2010 11:20

Lite svårplockade päron anar jag - otrolig höjd på trädet. Men syrener kommer garanterat att bli vackert. Lycka till.

http://www.nissebus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Frejda

13 april 2010 21:56

Gitte - Tack. Och ja, det kan man säga. Men jag har två päronträd till i lite mindre storlek. :-)

 
Anders

Anders

14 april 2010 07:52

Det blir ju luftigt och bra det där.
Jag ser att sista snön är så gott som borta även hos dig.
Vi får komma på inspektion när du flyttat ut sen.
Hemma skulle vi behöva snygga till fruktträden lite ,men det har vi inte hunnit med.
Nu börjar det väl bli för sent antar jag.

http://batliv.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards