Direktlänk till inlägg 4 april 2010

Skäggiga fruktträd

Av Frejda - 4 april 2010 11:14

  


Någon sa en gång att riklig lavväxt är ett tecken på att luften är frisk. Om så är fallet så kan jag andas lugnt. I mina fruktträd finns det nämligen gott om lavar. De hänger där som små skägg.


Lavar finns överallt på vår jord, till och med under vatten. Det finns drygt 2 000 lavarter i Sverige. De växer väldigt långsamt.


Lavar är en svamp och en alg som lever tillsammans i ett symbiotiskt förhållande. Svampen är stödjevävnad och skydd och ser till att laven kan suga upp vatten. Algen bidrar genom fotosyntes med energi. Jag blir lite fascinerad av hur naturen samarbetar för att skapa bra levnadsförhållanden. Kanske har vi lite att lära av lavarna.


Hursomhelst så tycker jag de är vackra. Speciellt så här, mot en klarblå vårhimmel.

 

 
 
Ninni

Ninni

4 april 2010 20:31

Hejsan!
Kul att se ditt lilla fina torp. Själv har jag letat nåt gammalt en längre tid men gett upp. Har precis köpt ett av modernare snitt och väntar på tillgång till nyckeln.Såå spännande denna sommar ska bli. Vackra bilder du tagit. Trots att man är less på snön kan man inte låta bli att tycka det är såå vackert om vintern.
Ha det gott!
//Ninni

http://www.torpstubbangen.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

4 april 2010 22:50

Ninni - Torpet är det bästa jag köpt någonsin. Trädgården är bra för själen. Lycka till med ditt nyförvärv. Jag ska spana på din blogg och se vad som händer. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards