Direktlänk till inlägg 27 november 2009

Kärleksört

Av Frejda - 27 november 2009 21:29

  


Min sista blomma i trädgården - och faktiskt den första. Den blommar allra sist i min trädgård. Enligt uppslagsböckerna ska den blomma i augusti-september, men jag plockade en bukett när jag flyttade in till sta'n den 1 november. Och den ser forfarande lika fin ut som när jag plockade den och det är snart december. Fantastisk blomma.


I våras så var det också den första blomma som visade sina knoppar. Lite försiktigt i kylan, men ändå väldigt modigt.


Teorierna om var namnet kommer ifrån verkar gå isär lite. En teori är att namnet hänsyftar på att de krossade bladen kan lindra sveda vid brännsår. En annan att kärleksörten ansågs kunna spå i kärleksfrågor.


Den är tydligen ätbar och betraktas som en av de 14 viktigaste vildväxterna i en överlevnadssituation. Rotknölarna innehåller ca 10 procent kolhydrater och smakar som nötter. De kan ätas råa, men man rekommenderar att de kokas i 15 minuter. Nyutslagna blad är en bra källa till vitamin C och kan ätas färska.


Jag kommer nog inte att äta mina blommor, men det känns tryggt att veta att jag har något jag kan överleva på om katastrofen kommer.

 
 
helga

helga

28 november 2009 10:47

Jag har också kärleksört både hemma och på landet och de är verkligen tacksamma och fina hela växtcykeln. Men att man kan äta dem hade jag ingen aning om - tack för den infon.

Ha en mysig adventshelg nu :)

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Frejda

29 november 2009 22:16

Helga - Jag ska banne mig provsmaka! :-D

Nu är adventshelgen snart över och den har varit mysig på alla sätt. Nu lyser det också lite fint i mina fönster.

 
Ingen bild

Maria Dolores

1 december 2009 01:27

Åh, tusen tack för den fina kommentaren! Vad glad jag blir. Jag vet inte riktigt än, funderar lite på något med reklam eller försöka komma in på fotohögskolan. Eller bli sjuksköterska. Det känns fint när man kan välja som man vill, får se vad jag lyckas bestämma mig för :)

Sen gillar jag din blogg också. Det är verkligen superfint. Hoppas jag också kan skaffa mig något liknande så småningom.

 
Ingen bild

Frejda

1 december 2009 19:07

Dolly - Håll åt bildhållet! Du kommer att vara en stjärna! Och tack. Men du har ju en fin blogg själv. :-)

 
Ingen bild

ina

22 januari 2012 00:49

Vet i alla fall att vildkaninerna brukar uppskatta kärleksörten.

Frejda

21 februari 2012 12:28

Då har jag nog inga, för de växer sig stora. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards