Direktlänk till inlägg 22 november 2009

Odlingsminne 2 - solar i odlingen

Av Frejda - 22 november 2009 22:26


Som en liten sol, om än hängig, men det var ändå i oktober. Då får man dippa lite.


Nu när vi närmar oss december - nästa helg är det första advent (och julmarknad!) - så får jag hålla till godo med bilder från sommaren och mina nyinköpta DVD-filmer om trädgård och odling. Varje månad kommer de och nu har jag tre stycken som jag ska ta fram när trädgårdsabstinensen blir för stor. En om perenner, en om köksträdgården och en om rosor. Recension kommer.


I helgen som var firade vi mammas födelsedag. Min syster hade gjort ett fint grönt vinterarrangemang med ljus och bland annat en blekgrön julros. Sådana skulle jag kunna sätta ute i torpet. Tänk att komma dit mitt i vintern och kunna plocka blommor!

 
 
Ingen bild

Carina

26 november 2009 14:27

Hej Carina! Jag har nog samma DVD-filmer som du. Jag har oxå fått Den ekologiska trädgården samt Krukor. Nästa gång ska det handla om trädgårdsdesign. DET ser jag verkligen fram emot. Jag tycker det är så svårt att designa trädgården. Det är så mycket man vill ha och göra men det gäller ju att tänka till innan, så det inte blir mischmasch av hela härligheten. Nästa års projekt blir (förhoppningsvis) en pergola. Om jag kan överala gubben min att hjälpa mig vill säga. Anyway... filmerna är jättebra tycker jag. Tar upp allt man behöver veta. I Nynäshamn finns en underbar öppen trädgård som heter Brunnbergs trädgård. Googla gärna på den och kolla in de vackra fotona. En helt fantastisk trädgård att ströva runt i. Dit brukar jag gå för inspiration. Ha det gott! Carina

 
Ingen bild

Frejda

27 november 2009 21:58

Carina - det låter spännande! Då har jag verkligen något att se fram emot. Ekologiska trädgården låter kanonintressant och trädgårdsdesign är precis vad jag behöver för att göra om ogräsfältet till en trädgård i vår. Pergolor (heter det så?) är himla fina. Kanske finns det plats även hos mig för en sådan framöver.

Jag googlade på Brunnbergs. Det verkar vara ett jättefint ställe. Kanske värt en utflykt nästa sommar!?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards