Direktlänk till inlägg 4 november 2009

Jag och flyttfåglarna

Av Frejda - 4 november 2009 19:05

  


Soluppgång i november vid torpet. Vägen går längs med min tomtgräns. Jag tog bilden när jag tassade omkring sista morgonen ute på landet innan jag och kissarna flyttade in till sta'n för vintern. Vi är som flyttfåglarna - samlar ihop truppen och drar söderut. Ja, eller snarare österut när det gäller oss, för torpet ligger väster om Örebro.


Helgen tillbringade jag med att plocka in det sista i ladan och stänga till överallt, ladda med ved inomhus för helgbesök i torpet under vintern och att städa(!) så att det inte ser för skräpigt ut när jag kommer nästa gång. Mattor, överdrag och sängkläder fick följa med in till sta'n för tvättning. Bilen fylldes med sådant som jag forslat ut till torpet i våras, men som jag nu behöver inne i sta'n. Sist av allt packade jag in kissarna och for iväg. Jag hade tre missnöjesministrar i kattburen som tydligt gjorde klart för mig att de inte alls var nöjda med flytten.


Det kändes lite vemodigt men samtidigt så är det nu både kallt och vattenfritt i torpet. Utedassbesöken är lite väl kyliga och det är mörkt om kvällarna när jag kommer dit. Trädgården är inpackad och det finns inte mycket att ta sig för. Då är det rätt skönt med rinnande vatten i kranarna, dusch och badkar, diskmaskin, några fler TV-kanaler att titta på och större inomhusyta nu när man tillbringar mer tid inne - 96 kvm istället för 35 kvm. Och så kan man ägna all sin tid åt att drömma om allt man ska plantera i vår.


Men det blir faktiskt ett besök i torpet redan till helgen. Jag måste mäta upp marken där jag tänkt utöka odlingen.

 
 
Nora!

Nora!

4 november 2009 19:28

Fin bild ;)

http://norafazel.wordpress.com

 
Ingen bild

Frejda

4 november 2009 19:31

Oj, vilken snabb kommentar! Jag hann knappt lägga ut inlägget! :-)

 
Ingen bild

Lillsyrran

4 november 2009 22:10

Jättefin bild, vemod är rätta ordet nu när man måste packa ihop för säsongen. Själv har jag dragit in i det längsta med mitt växthus för det har stått sig bra där under hösten trots att det varit kallt, men idag när snön föll så kände jag mig tvungen att vintertäcka persikoträdet trots att det inte tappat löven än. Letade fram makens sovsäck (!) som jag satte upp runt trädet med ett par störar och fäste med klädnypor! Mamma studerade skeptiskt skapelsen för om man står en bit ifrån ser det ut som det står en grön jättestaty i växthuset! :-D Jag hoppas att trädet belönar mig med fina persikor nästa år...

 
Anders

Anders

5 november 2009 08:44

Visst är det vemodigt att bomma igen för vintern.
Känslan kan nog liknas med den vi har när båten ska upp på land och täckas in för vintern.
Det är ju våran sommarstuga.
Men man skulle nog inte uppskatta livet man har på sommaren om det varade året runt.

http://batliv.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Frejda

5 november 2009 09:17

Lillsyrran - Vad säger P om att du lånar sovsäcken till det ändamålet? Men den kanske är kasserad? Om inte så får han nog lite löv mellan tårna när han ska använda den nästa gång. :-) Spännande med persikor. Ska bli kul att se hur det går. På fars dag tar jag med mig lite böcker så kan vi fördjupa oss i täckodling.

Anders - ja, jag förstår att ni har samma känsla med båten, men du har också väldigt rätt i att det blir så mycket roligare på våren när man fått längta lite efter sommarlivet.

 
helga

helga

5 november 2009 09:51

Vi har också stängt till vår lilla stuga (54 kvm). Vi åker dit i februari o kollar att verkar ha klarat vintern och sedan börjar vi flytta ut igen i april...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Frejda

5 november 2009 10:39

Helga - jag funderar på att tillbringa ett par dagar över julledigheten i torpet med kissar och allt. Det lär bli kallt, så man får elda ordentligt, men kan nog vara lite mysigt också, om vädret är fint. :-)

 
Ingen bild

Thea - torpgrannen

5 november 2009 11:03

Nu har snön kommit till torpet och ingen Carina och inga kissar är kvar. Det känns nog lite tomt för torpgrannen som stannar kvar där ute över vintern. Fast jag kan ju bjuda på kaffe på helgen? Om du ändå är här?

 
Ingen bild

Frejda

5 november 2009 15:11

Thea - Gärna! Jag är inte säker på vilken tid jag är därute på lördag, men jag tittar förbi och tigger en kopp kaffe. :-)

 
Martina

Martina

6 november 2009 13:05

Det låter verkligen vemodigt.....men...snart är våren här igen och snart kommer frökatalogerna!

http://www.matochodla.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

6 november 2009 13:45

Martina - Ja, man får ägna vintern åt drömmar och planer.
:-)

 
Ingen bild

Carina

7 november 2009 16:07

Hej!
Jag hoppas du fortsätter blogga och delger oss dina tankar fast du har flyttat in till stan. Det är så härligt att läsa din blogg. :D Carina

 
Ingen bild

Inger

7 november 2009 21:16

Ja, vi kan väl få höra lite om stadslivet oxå :)

 
Ingen bild

Frejda

8 november 2009 21:24

Carina och Inger - bloggen fortsätter, men kanske inte så ofta som under "högsäsong". Jag besöker nog torpet då och då även under vintern, och framför allt så måste jag ju planera för vårens utbyggnad av odlingen. :-) Och när vårens aktiviteter i trädgården börjar så kommer nog blogginläggen att öka lavinartat ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards