Alla inlägg den 21 januari 2014

Av Frejda - 21 januari 2014 19:45

Det här är mitt senaste - som jag hoppas - smarta kap för mitt växthus. Jag har insett i flera år nu att det aldrig blir tillräckligt vattnat i växthuset. Att vattna med slang och kannor gör bara att översta lagret jord blir fuktigt, men det går inte ner i jorden.


Jag har länge tänkt att en droppvis, kontinuerlig bevattning i grunden borde underlätta. Sedan får man förstås kompletteringsvattna.


Min första tanke var att försöka göra hål i regnvattentunnan och på något vis koppla en slang med hål i till den. Men då skulle jag behöva göra hålet ganska långt ner, och om det inte fungerade bra så skulle jag ha förstört tunnan.

Men så hittade jag detta bevattningssystem hos Impecta.




Med det här systemet sänker man en liten pump i regnvattentunnan. Den drivs av en solcellspanel och pumpar ut vattnet i slangar med munstycken på som man trycker ner på lämpliga platser i, för min del, växhuset. Förhoppningsvis underlättar det även när man är bortrest.


Det ska bli spännande att se hur detta fungerar. Blir det bra så kanske jag utökar systemet till pallkragarna också.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards