Alla inlägg den 4 november 2012

Av Frejda - 4 november 2012 10:26


Alla mina morötter blev igår till morotsjuice. En del av den blandade jag med äpplejuice - allt pressat i min råsaftcentrifug. Så himla gott.


Till det måste man ju äta något och det blev focaccia:


Lös upp 25 gram jäst i 1 tsk salt och 3 dl ljummet vatten. Tillsätt 7 dl mjöl. Låt jäsa i 40 minuter.


Sätt ugnen på 225 grader. Tryck ut degen på en plåt med bakplåtspapper eller i en oljad form. Låt jäsa ca 30-35 minuter. Tryck ner kärnfria grekiska oliver här och var. Tryck lite extra hål i degen. Ringla över citronolivolja så att den samlas i hålen. Strö över finklippt färsk rosmarin (torkad går säkert också bra) och rejält med flingsalt.


Grädda sedan i 15-20 minuter. Skär i bitar och ät ljummen.


Nu är hösten nästan förbi och vi nosar på vintern. Detta är inte min favoritårstid. Jag tycker inte om mörkret och kylan och det är långt till odlingssäsongen. Så här års går jag i ide - kryper ner i soffan och drar täcket över mig. Läser gamla trädgårdstidningar och trädgårdsböcker och tittar på dito dvd-filmer som jag köpt.


Men det blir lättare efter vintersolståndet då dagarna börjar bli längre igen.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards