Direktlänk till inlägg 10 december 2011

Djurbesök i trädgården

Av Frejda - 10 december 2011 20:41


10 december och jag har gjort ett besök i torpet - räddat ett par färgburkar och mina frön från permafrosten.


I trädgården syns alla möjliga spår - allt från grannens cykel(!) till spår efter hare, katter, hundar, människor, rådjur, älgar och jag vet inte vad. En av traktens älgar är tydligen synnerligen påflugen. Grannarna Åsa och hennes barn blev jagade av en fjolårskalv häromdagen. Den blev så angelägen att den förstörde deras staket.

I min trädgård syns det i alla fall att den ätit av de äpplen jag lät ligga kvar. Dessvärre har den och ett eller flera rådjur strukit väldigt nära mitt älskade tulpanträd. Bort med klövarna, säger jag bara! Det är mitt!


Kanske måste jag göra en insats och försöka skydda det framme i vår innan de goda gröna knopparna kommer.


   


Ja, här på småbilderna syns bevisen för rådjursbesök, spår överallt. Både älg och rådjur verkar ha tagit för sig av mangolden som jag lät stå kvar. De färgglada stjälkarna är bara ett minne blott. Dessutom har de knaprat i sig av blasten från palsternackorna så jag får väl se om de klarar sig. Jag hade ju bestämt att de skulle få sitt kvar i jorden eftersom de var så himla små (jag sådde dem väldigt sent). Men nu kanske det är kört. Framme i vår får jag väl ta mig en titt  jorden.

 
 
Kari

Kari

10 december 2011 22:17

Nåra vi kjenner, har gitt oss et råd for å holde rådyr borte fra trädgården: Mannen kissar på träden.I deras trädgård kommer inte rådyrene inn-om det hjelpermot elg, vet jeg ikke. Så- for et par veckor senn-komanderade jeg Jon ut for å kissa på våra nye epletrær. Så får vi se om det hjelper. Forsøket verdt. Men det må være karakiss. Testoteron, vet du....

http://kariogjon.blogspot.com

 
Anders W

Anders W

11 december 2011 13:45

Det kan vara trevligt med djur i trädgården . men inte så kul om dom äter upp växterna. För några veckor sen såg vi ju fyra lodjur på gärdet några hundra meter hemifrån,Och dom vill man ju helst inte ha strykandes runt huset. Säsrskilt inte när man har katter.

http://batliv.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Frejda

11 december 2011 19:51

Kari - Jag får väl be någon granne kissa på mitt tulpanträd. :-)

Räcker det om man kissar på marken, eller måste de sikta in sig uppåt stammen? :-)

Anders - Du kanske vill komma och kissa på mitt tulpanträd?

Spännande med lodjur. Jag har aldrig sett något vare sig i torpet eller på annat håll. Men jag har ju Lilla Lo - min alldeles egen lokatt. ;-)

 
Kari

Kari

12 december 2011 08:40

Når jeg ser hvordan hunder markerer, er det jo om å gjøre at kissa høgt opp(= høg rang/stor og sterk?) Jon sa på skøj han skulle kjøpe inn en kasse øl og be med seg noen venner (menn) - kanskje en ide?

http://kariogjon.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

12 december 2011 14:37

Kari - Strålande idé! :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards