Alla inlägg den 9 december 2011

Av Frejda - 9 december 2011 10:27


Någon som vet vad detta är för svamp? Det växer flera stycken vid en av mina stora björkar. Jag tänkte först att det kanske var någon slags champinjon, men jag blev väldigt tveksam. Jag lärde mig däremot en del nya saker om champinjoner när jag googlade på dem.


Jag visste t.ex inte att det fanns giftiga champinjoner. Jag trodde alla var ätliga. Sedan så kan man ju tydligen förväxla champinjoner och vit flugsvamp, men den ska ha helvita skivor - något som champinjoner inte har. Frågan är om skivorna på svampen på bilden räknas som vita?


Kännetecken för champinjoner är:

  • Hatten ska vara vit till gulvit (en del arter har mörka fjäll) och den är aldrig slemmig.
  • Skivorna är fria, som unga bleka, vitgrå till rosa, med åldern blir de svartbruna av sporerna. 
  • Foten har alltid ring (aldrig volva, slida eller strumpa). 
  • Svampköttet är vitt och rodnar eller gulnar vid beröring (men av de sex champinjoner som gulnar är två giftiga).

Jag får undersöka vidare vad det är för svamp jag har. Jag har ju en hög med svampböcker.



Denna peruk är min rosenflocka. Jag älskar verkligen den blomman! Den blir hög och pampig och blommar med vinröda, stora blomklasar längst upp på långa stjälkar. Och nu så ser dessa blommor ut som stora peruker. Fortfarande imponerande och de ger en fin struktur till blomrabatterna i vintertid.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards