Direktlänk till inlägg 14 april 2011

Solkatt

Av Frejda - 14 april 2011 20:43


En av mina solkatter i nyfiken och njutningsfylld vila på fönsterbrädet, bredvid paprikan (till höger) som ska få flytta ut till torpet i början på maj. Till vänster syns min citronplanta som jag dragit upp från en citronkärna från en ekologisk citron. Den växer långsamt, men den växer.


Jag känner mig lite nöjd med mitt senaste inköp. Jag har nämligen köpt mig en liten - mycket liten - släpkärra som jag tänker mig köra jord, sand och lite annat med. Foto har jag inte tagit än, men det kommer.


I helgen ska jag ut och titta till torpet igen. Jag har också beställt 20 säckar gödsel från Lions Kilsbergen. De levererar hem, så det är bekvämt och inte alltför dyrt. Jag hoppas på fint väder.

 
 
Ingen bild

Carina

15 april 2011 20:37

Hon verkar ha det jättebra där hon ligger. Kissarna längtar säkert ut till torpet dom också. Idag tog jag fram en av trädgårdsstolarna på altan, la på en dyna och satt och solade i ett par timmar. Nämen är det nåt skönt då?! När jag sen gick in tog det inte lång stund för Mister att inta min plats i stolen. Hi hi.
Rensade ur all bambu som inte hade klarat vintern. Det blev ett stort hål i beståndet. Tråkigt! :( Det var inte dött hela vägen ner så jag hoppas det skjuter nya skott. Det ska bli fint väder i helgen så jag tänkte tillbringa större delen av den i trädgården. Underbart! :O)

 
Ingen bild

Lillsyrran

15 april 2011 22:20

Nu börjar det klia i odlingsfingrarna rejält ;) tyvärr är hjortarna i farten...de går knappt iväg när man försöker skrämma bort dem...och alla krokusar har de snaggat längs marken, suck...men det är väl bara att bita ihop och acceptera att man bor i skogen...

 
kariogjon

kariogjon

16 april 2011 09:16

Hva gjør du så med paprikaen din når du flytter den til torpet; du får vel ikke vannet den hele tiden. Tåler den å stå ute?

http://www.kariogjon.blogspot.com

 
Ingen bild

Lillsyrran

16 april 2011 22:52

ÅÅÅÅÅÅÅHHH!!! Vad jag varit arg idag, någon av mina söner har kraschat en ruta i mitt växthus, och då talar jag om en ruta i storlek 100x130 cm...grrr...

 
Frejda

Frejda

17 april 2011 12:40

Carina - Jo, de längtar ut till torpet, men nu har jag berättat för dem att det bara är ett par veckor till flytt, så nu har de börjat packa. ;-)

Visst är det underbart med sol och värme - som man längtat! Jag kan riktigt se dig där på din altan.

Kariogjon - Det är första året jag övervintrar paprika (har tre plantor). Jag kanske gör helt fel, men den får vatten som en vanlig krukväxt och när jag tar ut dne till torpet kommer den att få bo i växthuset. Jag vågar inte ha den ute i landet - tror att den behöver en lite skyddad miljö.

Lillsyrran - Hjortar OCH söner som gaddar ihop sig mot odlingssäsongen! Du kanske behöver staket mot alla ... Trist med rutan. Ska du byta ut den? Eller bara sätta plast där?

http://frejdastorp.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lillsyrran

18 april 2011 00:15

Jag ska kolla om det går att byta den trasiga glasrutan, i såna fall blir det nog den smidigaste lösningen, i värsta fall har jag en ny ruta i en fönsterram men då måste man ta bort en del av taket för att kunna byta, det är ju ett hemmabygge, du vet, och nu när våren äntligen är här så har man ju annat att tänka på...

 
Ingen bild

Frejda

20 april 2011 13:09

Lillsyrran - trixigt ... och trist. :-(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards