Alla inlägg den 24 april 2011

Av Frejda - 24 april 2011 20:27


Påskaftonen och påskdagen tillbringade jag i torpet i strålande väder. Helt fantastiskt. Humlorna surrade överallt och en stor bumling till humla lyckades förirra sig in i torpet. Hon (han?) lyckades hitta ut till slut, tack och lov.


Korallkornellen hade börjat få blad. Vackert med det ljust gröna mot de röda grenarna.



Vitsippor blommade överallt i stora klasar.



Jag rensade ur hela hallonlandet. Det var ett riktigt drygt arbete och det blev många kärror grenar. Nässlorna bekymrar mig. Det finns mängder av dem och de är inte så mysiga att ta sig förbi när de vuxit sig höga och man ska plocka mumsiga hallon.


Det myckna arbetet med sekatören har gett mig en ruskig träningsvärk så idag har jag rört mig mycket långsamt och plågsamt.



Kanske har ett litet experiment lyckats. Jag har provat att övervintra kronärtskockor på olika sätt. Ett par har stått i krukor i jordkällaren med fiberduk på. När jag hämtade ut dem och dahliaknölarna idag så fanns det en liten, tanig, blek antydan till planta i en av krukorna. Ska bli spännande att se om det blir något av den.



I den lilla rabatten vid växthuset hade det kommit upp en bedårande liten gul raring. Hon fick trängas lite med en brännässla intill, men den åkte snabbt bort med lite annat ogräs.



En första tulpan hade kommit upp i solljuset. Den var snaggad både här och var av rådjur, men gjorde tappra försök att blomma ändå.


Två fantastiska dagar i torpet gav mersmak, men vi flyttar ju ut nästa helg - jag och kissarna - så nu är det inte långt kvar.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards