Direktlänk till inlägg 21 mars 2010

Det är skönt med egen "kuppe"

Av Frejda - 21 mars 2010 22:16

  


- Det är skönt med egen "kuppe", sa Martin Ljung. Jag gissar att mina cayennepepparplantor säger detsamma, nu när de fått egna små fack med näringsrik jord att växa i. Djup jord så att rötterna får chans att utveckla sig.


Det var lite pyssligt att plantera om de små utan att bryta bladen av dem. Ett par fick sig nog en liten törn, men jag får se hur det går för dem. De gula chillipepparfrukterna och två tomatsorter - Purple Russian och en liten röd god tomatsort som jag inte vet namnet på - fick också egna fack.


De små praktiska lådorna köpte jag hos Impecta. De kallas för Rootrainers. Undrar varför de inte heter Roottrainers? Det ska bli spännande att se om plantorna trivs i sina små fack.

 
 
Martina

Martina

22 mars 2010 20:30

Oj, va många chiliplantor du har. Brukar själv nöja mig med 2, max 3 st!

http://www.matochodla.blogspot.com

 
Ingen bild

Lillsyrran

22 mars 2010 21:13

Självklart kan vi byta plantor, bra att variera lite. Glömde säga att vi köpte en ananassalvia på mässan, den doftar FANTASTISKT! Jag ska ta sticklingar av den så du kan få en sån planta också. Nackdelen med den är att den inte kan övervintra utomhus. Jag sådde 9 (!) fröpåsar idag och jag har också köpt rootrainers från impecta, men när jag vattnade i den så insåg jag att det är hål i botten. Är inte det en väldigt korkad konstruktion?? Det räcker väl med att det är hål i själva pluggarna?..

 
Ingen bild

Frejda

23 mars 2010 17:56

Martina - Jo, de är många. De du ser på bilden är dessutom bara en tredjedel av alla jag har. :-) Men jag hoppas på att de växer till sig så att jag kan sälja dem på Tysslingedagen den 13 maj. Det är vår lokala konst-, kultur- och hantverksdag i bygden. Och plantor är ju kultur. :-)

Lillsyrran - Ja, som du ser finns det i alla fall chilliplantor. :-) Jag tar gärna skott från ananassalvian! Jag noterade samma sak med rootrainerskonstruktionen, men gjorde så att jag satte locken som "fat". Jag får väl beställa fler lock så att de kan få tak över huvudet också. För jag lär behöva beställa fler rootrainers ändå med tanke på de fröpåsar som ligger och väntar ... Vill du kompletteringsbeställa ihop med mig så säg till. Jag kan ju ta med till påsk om de hinner komma.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards